رییس جدید IMF هشت روز دیگر معرفی می‌شود

به گزارش فارس به نقل از فرانس پرس، هیات مدیره ۲۴ نفره صندوق بین‌المللی پول قصد دارد روز ۳۰ ژوئن رییس جدید صندوق را انتخاب و معرفی کند. قرار است آگوستین کارستنس رییس بانک مرکزی مکزیک روز سه شنبه با اعضای هیات مدیره صندوق بین‌المللی پول دیدار و گفت‌و‌گو کند. کریستین لاگارد وزیر دارایی فرانسه نیز روز چهارشنبه با اعضای هیات مدیره صندوق بین‌المللی پول دیدار می کند. دومینیک استراوس کان رییس پیشین صندوق بین‌المللی پول به اتهام آزار و اذیت یک خدمتکار در هتلی در منهتن مجبور به کناره‌گیری از این پست شد.

به اعتقاد کارشناسان غربی، لاگارد تا‌کنون شانس بیشتری برای احراز پست ریاست صندوق بین‌المللی پول دارد. قرار است هیات مدیره صندوق بین‌المللی پول روز ۲۸ ژوئن نشست نهایی خود را برای جمع‌بندی نظرات در خصوص انتخاب رییس جدید صندوق برگزار کند و رییس جدید صندوق روز ۳۰ ژوئن رسما اعلام شود.

قرار است لاگارد و کارستنس در دیدار با اعضای هیات مدیره صندوق برنامه ها و اولویت‌های خود را برای مدیریت این نهاد مالی بین‌المللی اعلام کنند. البته دو نامزد احراز این پست طی هفته آینده نیز می‌توانند دیدارهای خصوصی با ۲۴ عضو هیات مدیره صندوق داشته باشند.

آمریکا که بزرگ‌ترین سهم را در صندوق بین‌المللی پول دارد هنوز موضع صریح و شفاف خود را در خصوص حمایت از نامزدهای ریاست صندوق بین‌المللی پول اعلام نکرده است.

کارستنس تاکید کرد می‌دانم که رقابت سختی با لاگارد دارم که به شدت از سوی اتحادیه اروپا حمایت می‌شود؛ ولی من فرد لایق‌تر و شایسته‌تری برای احراز این پست هستم.

چین، برزیل و روسیه خواستار افزایش نفوذ و مشارکت کشورهای در حال توسعه و نوظهور برای مدیریت بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هستند.