گروه بین‌الملل- دیروز، سه‌شنبه، قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۹۴ دلار رسید، زیرا یک کارشناس ارشد صنعت انرژی هشدار داد افزایش قیمت نفت موجب تضعیف رشد اقتصادی جهان خواهد شد.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه جولای به ۴۷/۹۴ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز دوشنبه ارزش قراردادها با ۲۵ سنت افزایش در رقم ۲۶/۹۳ دلار ثابت شد. در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه اوت ۶۹/۱۱۲ دلار در هر بشکه معامله شد.

فاتح بیرول، اقتصاددان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی، معتقد است قیمت بالای نفت اقتصاد جهانی را به رکود باز می‌گرداند.

بیرول در سخنرانی خود در سنگاپور گفت: «نگرانی من این است که قیمت نفت خطر اصلی برای احیای اقتصادی جهان به شمار می‌رود. به شدت نگران هستم که شاهد اتفاقاتی باشیم که در سال ۲۰۰۸ رخ داد.»

قیمت نفت در جولای سال ۲۰۰۸ به ۱۴۷ دلار جهش کرد و درست زمانی که به دلیل بحران مالی اعتماد سرمایه‌گذاران تضعیف شده بود، موجب کاهش هزینه مصرف‌کنندگان شد. این درحالی است که در دسامبر همان سال نفت ۳۳ دلار معامله شد.

روز دوشنبه نیز مذاکرات بین یونان و مقامات منطقه یورو درباره اعطای بخش بعدی وام نجات به این کشور به نتیجه نرسید. اما برخی از تحلیل‌گران تاثیر بحران بدهی یونان را بر قیمت نفت ناچیز می‌دانند.

موسسه مالی جی‌پی مورگان گزارش داد: «بازار نفت زمانی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد که بحران بدهی‌ها به کشورهای بزرگ‌تر اروپا سرایت کند. تاثیری که بحران یونان در کوتاه مدت بر قیمت نفت می‌گذارد از طریق اثری است که بر نرخ مبادله یورو/دلار دارد.»

زمانی که ارزش دلار کاهش می‌یابد قیمت نفت رشد می‌کند. زیرا با کاهش ارزش دلار کالاهایی همچون نفت برای سرمایه‌گذارانی که از دیگر ارزها استفاده می‌کنند ارزان‌تر می‌شود. زمانی که ارزش دلار افزایش می‌یابد قیمت نفت دچار کاهش می‌شود.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه جولای، بنزین ۹۱/۲ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۳۲/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.