گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری افغانستان دیروز (شنبه) اعلام کرد که آمریکا و دیگر قدرت‌های خارجی هم‌اکنون در مذاکرات اولیه با طالبان در مورد حصول توافق احتمالی با هدف پایان دادن به جنگ افغانستان هستند. این اولین تایید رسمی در مورد حضور آمریکا در مذاکرات با طالبان در افغانستان است. پیش از این دیپلمات‌ها اظهار نظرهای مختلفی در مورد مذاکرات اولیه با گروه طالبان کرده بودند. حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان نیز که حامی مذاکرات صلح با طالبان بود، اعلام کرده است که افغان‌ها در تماس با گروه‌های شبه نظامی در افغانستان بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کرزی در کنفرانسی خبری در کابل گفت: مذاکرات صلح با طالبان در جریان است و ائتلاف غرب به ویژه آمریکا نیز در مسیر این مذاکرات حرکت می‌کنند. این در حالی است که سفارت آمریکا در کابل از اظهار نظر در مورد این گفته کرزی امتناع کرده است. گفت‌وگو با طالبان در مرحله‌ای قرار ندارد که بتوان از آن به عنوان یک عامل مهم در جنگ افغانستان یاد کرد. رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، اخیرا گفته بود که اگر ناتو به پیشروی‌های نظامی خود ادامه دهد‌، ممکن است مذاکرات سیاسی با طالبان تا پایان سال جاری برگزار شود.

این اظهار نظر حامد کرزی در حالی مطرح شده است که آمریکا همچنان در حال بررسی موضوع کاهش سطح نیروهای خود در افغانستان است. این در حالی است که برخی، از کاهش چشمگیر نیروهای آمریکایی در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند و برخی دیگر خواهان کاهش چشمگیر این نیروها شده‌اند.