گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه، کاهش قیمت نفت ادامه یافت و به کمتر از بشکه‌ای ۹۹ دلار رسید. زیرا گزارش‌ها حاکی از آن بود که عربستان سعودی قصد دارد تولید را افزایش دهد.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه جولای به ۷۲/۹۸ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با سقوط ۶۴/۲ دلاری در رقم ۲۹/۹۹ دلار ثابت شد. در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای ۴۲/۱۱۸ دلار در هر بشکه معامله شد.

روزنامه سعودی الحیات روز جمعه گزارش داد این کشور به منظور رشد عرضه جهانی و کمک به کاهش قیمت‌ها، تولید نفت خود را ۱۳ درصد یا ۱۴/۱ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد. اوایل هفته گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای افزایش تولید به اجماع نرسید و در نتیجه سقف تولید این سازمان تغییر نکرد.

درگیری‌ها در لیبی از ماه فوریه موجب کاهش تولید جهانی نفت شده است زیرا تولید روزانه ۶/۱ میلیون بشکه‌ای نفت این کشور متوقف شده است. پل شیرد، اقتصاددان ارشد مرکز نومورا می‌گوید درگیری‌های سیاسی در خاورمیانه و شمال آفریقا در سال جاری موجب جهش ۱۵ درصدی قیمت نفت شده است. مرکز نومورا پیش‌بینی می‌کند متوسط قیمت نفت خام برنت در سال جاری به ۱۰۹ دلار و در سال آینده به ۱۰۷ دلار خواهد رسید. تحلیلگران نگران هستند و افزایش درگیری‌ها و بی‌ثباتی در خاورمیانه موجب رشد قیمت نفت خواهد شد و رشد اقتصادی جهانی را تضعیف خواهد کرد.

نوریل روبینی، استاد اقتصاد دانشگاه نیویورک که توانست به درستی بحران مالی آمریکا را پیش‌بینی کند، گفت: «اگر قیمت نفت خام برنت به ۱۴۰ دلار برسد، مطمئناً شاهد رکود بسیار عمیق در اکثر اقتصادهای پیشرفته خواهیم بود. تقاضا به سرعت در حال رشد است درحالی که عرضه به اندازه کافی سریع رشد نمی‌کند.»این هفته سرمایه‌گذاران آخرین آمار اقتصادی آمریکا و چین را به دقت بررسی می‌کنند. برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند به‌رغم نشانه‌های کندی رشد اقتصادی، مصرف نفت چین زیاد باقی خواهد ماند. مرکز بارکلیز کپیتال در گزارشی عنوان کرد: «به رغم آنکه فعالیت اقتصادی چین درحال کند شدن است، اما نشانه‌ای مبنی بر کاهش رشد تقاضا برای نفت از طرف این کشور در سال جاری دیده نمی‌شود. بعید به نظر می‌رسد رشد تقاضا به دلیل کاهش فعالیت‌های اقتصادی تغییر چشمگیری کند.»

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه جولای، قیمت بنزین به ۰۲/۳ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۷۶/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب معامله شد.