به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، مذاکره‌کنندگان با کابینه اسرائیل دیدار کردند و با اعزام هیاتی برای ادامه مذاکرات در روزهای آینده به قطر موافقت شد. ویلم مارکس، خبرنگار الجزیره که از قدس شرقی اشغالی گزارش می‌دهد، گفت: «رسانه‌های اسرائیلی در حال تعیین جزئیات چارچوبی برای مذاکرات هستند که اگر هر روز یک اسیر از غزه آزاد شود، به‌طور بالقوه می‌تواند تا شش هفته درگیری را متوقف کند.» به نظر می‌رسد در ازای صدها زندانی فلسطینی که در حال حاضر در بازداشت یا زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند، حدود ۴۰اسیر اسرائیلی آزاد شوند که شامل زنان غیرنظامی، سربازان زن، مردان مسن با شرایط پزشکی وخیم هستند.» مارکس گفت که یک توافق همچنین می‌تواند منجر به افزایش قابل توجه کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و بازگشت احتمالی فلسطینی‌ها به مناطق بمباران‌شده و مورد حمله واقع‌شده در بخش شمالی این منطقه شود. او گفت: «حماس، مهم‌تر از همه، درباره هیچ یک از اینها اظهارنظر نکرده است.» پیش از آخرین دور مذاکرات، حماس گفته بود که چیزی کمتر از توقف کامل درگیری‌ها و پایان محاصره غزه را نمی‌پذیرد؛ چیزی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اکیدا قبول نکرده است.

بنا به گفته وزارت بهداشت غزه، نزدیک به ۳۰هزارفلسطینی جان باخته‌اند که اکثرا زن و کودک بوده و هزاران نفر دیگر مفقود شده‌اند و احتمالا هنوز زیر آوار هستند. بیش از ۱۰۰اسیر، از جمله اسرائیلی‌ها و دیگر اتباع، به‌عنوان بخشی از توقف یک هفته‌ای درگیری در ماه نوامبر آزاد شدند؛ در مقابل صدها فلسطینی نیز از زندان‌های اسرائیل آزاد شدند.

اسرائیلی‌ها کابینه جدید می‌خواهند

در اسرائیل، فشارها به‌طور پیوسته بر نتانیاهو و کابینه جنگی او برای دستیابی به توافقی برای آزادی اسیران افزایش یافته است. هزاران معترض روز شنبه بار دیگر در محل موسوم به «میدان اسرا» در تل‌آویو تجمع کردند و خواستار اقدام سریع‌تر و برگزاری انتخابات جدید شدند و پلیس برای متفرق کردن جمعیت از ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد. حمده سلحوت، خبرنگار الجزیره که از تل‌آویو گزارش می‌دهد، گفت که گردهمایی روز شنبه «بزرگ‌ترین نمایش قدرت از زمان آغاز جنگ» بود. معترضان ضد دولتی می‌گویند تا زمانی که پیام آنها توسط کابینه اسرائیل دریافت نشود، هر شنبه با قدرت کامل به بیرون آمدن ادامه خواهند داد. نریا بار، یک معترض به الجزیره گفت که کابینه شکست خورده است و باید جایگزین شود. او گفت: «ما به یک کابینه جدید، افراد جدید، رهبری جدید، کسی که ما را به‌حساب آورد و به ما فکر کند، نه فقط به فکر خودشان باشند، نیاز داریم.»

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که منابع خبری از شهادت ۲شهروند فلسطینی و زخمی شدن چهار تن دیگر درپی حملات رژیم اسرائیل به اردوگاه «الشاطی» واقع در غرب غزه خبر دادند. همچنین منابع محلی از شهادت سه شهروند فلسطینی در حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به شهر غزه خبر دادند. منابع محلی اعلام کردند جنگنده‌های اسرائیلی محل تجمع شهروندان فلسطینی در اردوگاه شاطی را هدف قرار دادند و در نتیجه آن دو شهروند فلسطینی به شهادت رسیدند و چهار تن دیگر به‌شدت زخمی شدند. براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا» منابع مذکور همچنین اعلام کردند جنگنده‌های رژیم اشغالگر مقابل درمانگاهی را که در آن ده‌ها خانواده فلسطینی حضور داشتند، هدف قرار دادند که درنتیجه آن دست‌کم ۹تن زخمی شدند. همچنین جنگنده‌های این رژیم منزل خانواده «کالی» در محله «الصبره» در شهر غزه را هدف قرار دادند و در نتیجه آن سه شهروند فلسطینی به شهادت رسیدند. اسرائیلی‌ها همچنین یک زمین کشاورزی در محله «البرازیل» در جنوب رفح را نیز هدف قرار دادند.