توفان لولا در آفریقا

«اسرائیل کاتز» وزیر امور خارجه اسرائیل گفت که سفیر برزیل را برای این اظهارات احضار کرده است. کاتز در ایکس نوشت: «هیچ‌کس حق اسرائیل برای دفاع از خود را نباید زیر سوال ببرد.» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم این اظهارات را «شرم‌آور و زشت» توصیف کرد. نتانیاهو گفت: «این بی‌اهمیت جلوه دادن هولوکاست و تلاشی برای حمله به یهودیان و حق اسرائیل برای دفاع از خود است. مقایسه بین اسرائیل و نازی‌ها و هیتلر عبور از خط قرمز است.» لولا، ۷۸ساله، حمله ۷اکتبر حماس به جنوب اسرائیل را محکوم کرده بود؛ اما او از آن زمان به‌شدت از عملیات نظامی تلافی‌جویانه اسرائیل در غزه انتقاد کرد.

لولا از تصمیمات اخیر کشورهای غربی برای توقف کمک به آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی، آنروا، (پس از آنکه اسرائیل برخی از کارکنان آن را به دست داشتن در حمله حماس متهم کرد) انتقاد کرد. لولا که روز شنبه در حاشیه این اجلاس با محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین دیدار کرد، گفت که برزیل کمک‌های خود را به آژانس مذکور افزایش خواهد داد و از سایر کشورها نیز خواست که همین کار را انجام دهند. لولا گفت: «وقتی می‌بینم جهان ثروتمند اعلام می‌کند که کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها را متوقف می‌کند، فقط تصور می‌کنم که آگاهی سیاسی این مردم چقدر بزرگ است و روح همبستگی در قلب‌هایشان چقدر بزرگ است.» رئیس‌جمهور برزیل افزود: «زمانی که باید بزرگ باشیم باید از کوچک بودن دست برداریم.» او بار دیگر خواستار راه‌حل دو دولتی برای مناقشه شد و افزود که فلسطین به‌طور قطع به‌عنوان یک کشور کامل و مستقل به رسمیت شناخته شود.

الجزیره همچنین در گزارش دیگری در تاریخ ۱۹فوریه نوشت، «کایر استارمر»، رهبر حزب کارگر بریتانیا گفت که آتش‌بسی پایدار «باید اکنون» بین اسرائیل و حماس در غزه اتفاق بیفتد. اظهارات رهبر اپوزیسیون، در کنفرانس حزب کارگر اسکاتلند در گلاسکو، روز یکشنبه در حالی بیان شد که وی با فشار مجدد برای حمایت از «آتش‌بس فوری» در درگیری‌ای که حدود ۲۹۰۰۰فلسطینی را کشته، مواجه است. استارمر پیش‌تر از حمایت از درخواست‌ها برای آتش‌بس فوری امتناع کرده و در عوض گفته بود که خواستار پایان «پایداری» برای این درگیری است. این موضوع باعث ایجاد اختلاف در حزب کارگر شده است؛ به‌طوری‌که تقریبا یک‌سوم قانون‌گذارانش سال گذشته برای حمایت از درخواست‌ها برای آتش‌بس فوری از استارمر سرپیچی کردند.

استارمر گفت: «من به تازگی از کنفرانس امنیتی مونیخ برگشتم؛ جایی که هر مکالمه‌ای که داشتم به وضعیت اسرائیل و غزه و این پرسش بازمی‌گشت که عملا چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا آنچه را که همه می‌خواهیم ببینیم: بازگشت همه گروگان‌ها و پایان دادن به کشتار فلسطینیان بی‌گناه، افزایش گسترده کمک‌های بشردوستانه و پایان دادن به جنگ.» او افزود: «آنچه همه ما می‌خواهیم ببینیم، پایان دادن به جنگ نه فقط اکنون، نه فقط برای یک مکث کوتاه، بلکه برای همیشه است. آتش‌بسی که پایدار باشد. این چیزی است که اکنون باید اتفاق بیفتد.» وی افزود: «هرگونه آتش‌بسی نمی‌تواند یک طرفه باشد» و به اسرائیل درباره حمله برنامه‌ریزی‌شده خود به شهر رفح هشدار داد. اظهارات استارمر قبل از یک رای‌گیری به رهبری حزب ملی اسکاتلند (SNP) در پارلمان بریتانیا بود درباره طرحی که خواستار آتش‌بس فوری می‌شود. انتظار می‌رود روز چهارشنبه درباره آن رای‌گیری شود. «دیوید لامی» مسوول سیاست خارجی استارمر گفت که حزب کارگر پیش از تصمیم‌گیری پیشنهاد SNP را بررسی خواهد کرد.