گروه بین‌الملل- با افزایش قیمت نفت و هزینه‌های جاری صنایع هوایی، انتظار می‌رود سازمان بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) سود پیش‌بینی‌شده برای شرکت‌های هوایی را برای سال جاری کاهش دهد.

به گزارش بی‌بی‌سی، در ماه مارس، یاتا سود سال ۲۰۱۱ را ۸/۶ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده بود که نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد کاهش داشت. اکنون این سازمان می‌گوید که حتی پیش‌بینی قبلی هم خوش‌بینانه بوده است. عامل تعیین‌کننده دیگر در کاهش سود، وقوع فاجعه هسته‌ای در ژاپن بود. اجلاس سالانه سازمان بین‌المللی حمل و نقل هوایی دیروز در سنگاپور آغاز شد. یاتا، که ۲۳۰ شرکت هوایی عضو آن هستند، تازه‌ترین پیش‌بینی سود صنعت هوانوردی را در نشست سنگاپور اعلام می‌کند. سال گذشته صنعت هوایی بین‌المللی با ثبت سودی معادل ۱۸ میلیارد دلار سریع‌تر از آن چه تصور می‌شد توانست وضعیت خود را در پی رکود جهانی اقتصاد بهبود بخشد.جووانی بیزینیانی، رییس یاتا در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: «بعد از گذراندن یک سال خوب، امسال شاهد شروع بسیار بدی بودیم.»بیزینیانی ناآرامی‌ها در خاور‌میانه، افزایش قیمت سوخت و فاجعه اتمی ژاپن را دلایل اصلی چشم‌انداز تاریک وضعیت اقتصادی صنعت هوانوردی می‌داند.یاتا هنگام محاسبه سود پیش‌بینی‌شده برای سال ۲۰۱۱ قیمت نفت خام برنت شمال را بشکه‌ای ۹۶ دلار در نظر گرفته بود.اکنون قیمت نفت از ۱۱۰ دلار در هر بشکه هم فراتر رفته است.به گفته بیزینیانی هر یک دلار افزایش در قیمت نفت باعث افزایشی معادل ۱/۶ میلیارد دلار در هزینه‌ها می‌شود. بنا بر اعلام یاتا در سال ۲۰۱۱ هزینه‌های مربوط به سوخت، ۳۰ درصد از مخارج شرکت‌های هوایی را به خود اختصاص داده است.

عامل ژاپن

زلزله و سونامی ماه مارس در ژاپن باعث ایجاد وضعیتی بحرانی برای نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما شد و در پی آن تقاضا برای سفرهای داخلی در ژاپن در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۳۱ درصد کاهش یافت.پروازهای بین‌المللی ژاپن نیز در ماه آوریل ۲۰ درصد کاهش داشت که باعث کم شدن یک درصدی کل پروازهای بین‌المللی در سطح جهان شد.بیزینیانی می‌گوید: «۱۰ درصد از کل درآمد صنایع هوایی بین‌المللی به ژاپن اختصاص دارد که این رقم بسیار تعیین‌کننده‌ای است.»