18 کشته در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به پاکستان

گروه بین‌الملل- بر اساس اعلام مقامات رسمی پاکستان، در جریان سه حمله جداگانه که توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در منطقه قبیله‌نشین پاکستان در نزدیکی مرز این کشور با افغانستان انجام شده است، دست‌کم ۱۸ نفر کشته شده‌اند. بنا به گزارش بی‌بی‌سی، به گفته مقامات رسمی، دو حمله اول به یک مجتمع در شهر وانا و یک مدرسه علوم دینی در نزدیکی آن، در جنوب منطقه قبیله‌نشین وزیرستان انجام شد و در حمله سوم، یک خودرو که در نزدیکی مرز افغانستان حرکت می‌کرد و ظن آن می‌رفت که حامل نیروهای پیکارجو باشد، هدف قرار گرفته است.

این حمله‌ها چهار روز پس از آن صورت می‌گیرد که اعلام شد الیاس کشمیری، از عوامل ارشد القاعده در این منطقه در جریان حمله مشابهی از سوی نیروهای آمریکایی کشته شده است. پیکارجویان القاعده تهدید کرده‌اند که انتقام مرگ الیاس کشمیری و نیز مرگ اسامه بن لادن را خواهند گرفت.

روز یکشنبه، پنجم ژوئن، دست‌کم ۱۸ نفر بر اثر انفجار بمب در یک نانوایی در شهر نوشهره در شمال غرب پاکستان کشته شدند.

انفجار بمب در یک ایستگاه اتوبوس در حومه شهر پیشاور هم باعث مرگ ۶ نفر شد. طالبان پاکستان عامل هر دو حمله معرفی شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، در جریان حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که در اولین ساعات روز دوشنبه، ششم ژوئن، به یک مجتمع و یک مدرسه علوم دینی در منطقه کوهستانی در نزدیکی شهر وانا انجام شد، افرادی غیرپاکستانی هم کشته شده‌اند، ولی هویت آنها بلافاصله قابل شناسایی نبوده است.

مقامات رسمی آمریکا به طور معمول، انجام حمله‌های هواپیماهای بدون سرنشین را تایید نمی‌کنند، ولی تحلیلگران می‌گویند که فقط نیروهای نظامی آمریکا توان دست زدن به چنین حمله‌هایی را در منطقه دارند.

در سال ۲۰۱۰ میلادی، انجام بیش از ۱۰۰ حمله هوایی در مناطق قبیله‌نشین پاکستان در نزدیکی مرز این کشور با افغانستان گزارش شده است.

بسیاری از پیکارجویان، از جمله تعدادی از مقامات ارشد آنها، در این حمله‌ها کشته شده‌اند، ولی در جریان آنها، صدها غیرنظامی هم جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته خبرنگاران، در گذشته مقامات پاکستان در قبال حمله هواپیماهای بدون سرنشین سکوت اختیار می‌کردند که تا حدی نشانگر تایید ضمنی این حمله‌ها بود، اما در ماه‌های اخیر، مقامات ارشد امنیتی پاکستان بارها خواهان محدود شدن چنین حمله‌هایی شده‌اند.