نامه 150 اقتصاد‌دان در حمایت از جمهوری‌خواهان آمریکا

جان بونر رییس مجلس نمایندگان آمریکا / عکس: رویترز

گروه بین‌الملل- بیش از ۱۵۰ اقتصاد‌دان آمریکا ضمن حمایت از جان بونر، رییس مجلس نمایندگان ایالات‌متحده خواستار مطابقت افزایش سقف بدهی‌ها با کاهش هزینه‌ها شدند. به گزارش رویترز، این نامه دیروز از سوی دفتر رهبر جمهوری‌خواهان منتشر شد. به گفته کارشناسان این نامه می‌تواند برگ برنده بسیار مهمی برای بونر و دیگر نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات‌متحده در آستانه گفت‌و‌گوی آنان با باراک اوباما، رییس‌جمهوری این کشور باشد. قرار بود دیروز ساعت ۱۰ صبح به وقت واشنگتن -۱۸:۳۰ به وقت تهران- اوباما با جان بونر درباره محدودیت بدهی‌ها و دیگر مسایل مهم مالی گفت‌و‌گو کند.

در نامه این ۱۵۰ اقتصاد‌دان آمده است: «اگر افزایش سقف بدهی‌های دولتی با کاهش زیاد هزینه‌ها و اصلاحات بودجه‌‌ای همراه نباشد تا با اعتیاد دولت به هزینه کردن مقابله کند، موجب وارد آمدن آسیبی جدی به اشتغالزایی بخش خصوصی خواهد شد.»

در میان امضاکنندگان این نامه رابرت ماندل از دانشگاه کلمبیا که برنده جایزه نوبل اقتصاد نیز هست دیده می‌شود. شماری از اساتید دانشگاه نیویورک و جورج‌تاون و همچنین افراد سرشناس موسسه آمریکایی محافظه‌کار امریکن انترپرایز نیز در میان امضا‌کنندگان این نامه هستند.

وزارت خزانه‌داری پیش‌تر هشدار داده‌بود که اگر تا دوم ماه اوت سقف بدهی‌های دولتی به ۳/۱۴ تریلیون دلار افزایش پیدا کند، ایالات‌متحده ممکن است بار دیگر با رکود و بازار‌های آشفته مواجه شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین حقوق مستمری‌بگیران آمریکایی و دیگر موسسات را با هدف جبران بدهی‌های دولتی کاهش داده‌است. این تصمیم پس از رسیدن بدهی‌های دولتی ایالات‌متحده به سقف کنونی و از روز شانزدهم ماه مه اتخاذ شده‌است.

این همه در شرایطی است که جمهوری‌خواهان تاکید می‌کنند از هیچ‌گونه اقدامی که کاهش شدید هزینه‌ها یا دیگر محدودیت‌ها را در بر نگیرد حمایت نخواهند کرد.

پیش از این و در روز سه‌شنبه جمهوری‌خواهان مانع از تصویب لایحه‌ای شدند که خواستار افزایش سقف بدهی‌های دولتی بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی می‌شد.

در مذاکراتی که جو بایدن، معاون رییس‌جمهوری ایالات‌متحده آن را هدایت می‌کرد، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر لزوم کاهش صد‌ها میلیارد دلار از هزینه‌ها تاکید کردند و هر دو طرف گفتند می‌توان در نهایت بیش از یک تریلیون دلار برای کنترل کسری بودجه صرفه‌جویی کرد.

اما موضوع مناقشه‌انگیز همچنان لاینحل باقی مانده‌است. دموکرات‌ها می‌گویند که درخواست کاهش کسری بودجه از سوی جمهوری‌خواهان در مورد قانون محبوب تامین اجتماعی را نمی‌پذیرند مگر آنکه جمهوری‌خواهان درخواست دموکرات‌ها برای افزایش مالیات‌ها را بپذیرند.