بنیامین نتانیاهو اصرار دارد که می‌خواهد این گروه مسلح فلسطینی را «ریشه کن» کند. در آن زمان، بسیاری از تحلیلگران هشدار دادند که نابودی این گروه یک هدف غیرواقعی است که فقط هزینه‌های تحمیل شده بر جمعیت غیرنظامی غزه را تشدید می‌کند. اکنون، نشانه‌‌های تازه از دستیابی مجدد حماس به توانایی هدف قرار دادن اسرائیل از شمال غزه، این پیش‌بینی‌‌ها را بیشتر تقویت می‌کند.«عمر رحمان»، کارشناس اسرائیل و فلسطین در اندیشکده شورای خاورمیانه در امور جهانی گفت: «من فکر می‌‌کنم [حملات موشکی] به اسرائیلی‌‌ها در کل پیامی می‌‌فرستد که هدف آنها در ریشه‌‌کن کردن حماس در حال شکست است.»

او به الجزیره گفت: «اگر هنوز بتوانید موشک شلیک کنید و همچنان بتوانید به سربازان حمله کنید - در شمال همه مکان‌‌هایی که اسرائیل ۱۱۲ روز در آنها محاصره کرده است - در این صورت [هدف جنگی برای نابودی حماس] شکست خورده است.»اسرائیل وعده داده که شبکه تونل گسترده حماس را در زیر غزه نابود کند. به گفته «اورن زیو»، مفسر اسرائیلی و روزنامه نگار مجله «+۹۷۲»، نشریه‌ای مستقر در تل‌آویو، تاکنون اسرائیل نتوانسته است مانع حرکت نیروهای حماس در زیرزمین شود. او می‌گوید: «من تخمین می‌زنم که اسرائیل تصویر کاملی از اینکه تونل‌ها از کجا و چگونه به هم متصل می‌شوند، ندارد.» زیو به الجزیره گفت این واقعیت که ما هنوز شاهد حملات از شمال غزه هستیم به این معنی است که سیستم تونل هنوز در حال کار است. به گفته مقامات نظامی اسرائیل و همچنین اظهارات قبلی فلسطینیان در غزه و اظهارات رسمی حماس، طول تونل‌های نوار غزه صدها کیلومتر است.

حماس از این تونل‌‌ها برای راه‌‌های دیگری از جمله کمین در برابر نیروهای اسرائیلی در غزه و پنهان کردن بسیاری از ۲۴۰ اسیری که در ۷ اکتبر به اسارت گرفت، استفاده کرده است. اسرائیل معتقد است که حدود ۱۰۰ اسیر در داخل تونل‌ها باقی مانده‌اند و تخمین می‌زند که ۲۵ نفر در اسارت کشته شده‌اند؛ احتمالا در نتیجه بمباران سنگین و بی‌رویه این رژیم در نوار غزه. به‌رغم خطری که تاکتیک‌های جنگی اسرائیل برای اسیران ایجاد می‌کند، ارتش اسرائیل سعی کرده تعدادی از تونل‌ها را در غزه منفجر کند و برخی از آنها را با آب دریای مدیترانه پر کند. اما بر اساس مکالمات بین آنها و نتانیاهو که به مطبوعات درز کرده است، اسیران آزاد شده بیم دارند که این استراتژی می‌تواند اسرائیلی‌ها را که هنوز در آنجا هستند غرق کند.هیو لوات، کارشناس روابط اسرائیل و فلسطین با شورای روابط خارجی اروپا گفت: «اسرائیل همچنان به اعمال فشار بیش از حد از طریق ابزار نظامی ادامه می‌دهد.»

او گفت که نتانیاهو بر این باور است که گروگان‌‌های اسرائیلی را می‌تواند از طریق ابزار نظامی آزاد کند، اما کارآمدی این دیدگاه ثابت نشده است. او به الجزیره گفت: «اقدامات نظامی در واقع گروگان‌ها را کشته است.» لوات گفت، غیرنظامیان فلسطینی بار عمده اهداف جنگی غیرواقعی و غیرواقعی اسرائیل را متحمل شده‌اند. به گفته وزارت بهداشت غزه، اسرائیل مدعی است از مجموع بیش از ۲۵‌هزار فلسطینی جان باخته در این منطقه، ۹۰۰۰ مبارز حماس را به شهادت رسانده است. با این حال، گمان می‌رود ۷۰‌درصد قربانیان زن و کودک باشند. به نوشته گزارشگر الجزیره، در حالی که تحلیلگران می‌گویند حماس «از میان نخواهد رفت» اما اذعان می‌کنند که قابلیت‌های این گروه تا حدی کاهش یافته است. اما این تحلیلگران بر این باورند که تاکتیک‌های جنگی اسرائیل بیش از آنکه حماس را نابود کند، به تقویت و جسور شدن این گروه کمک خواهد کرد. رحمان می‌گوید: «اسرائیل شاید توانسته باشد از ظرفیت نظامی حماس بکاهد اما تنبیه جمعی شهروندان غزه باعث شکل‌گیری یک مقاومت نسلی به هر طریقی می‌شود.»