گروه بین‌الملل- دیروز، سه‌شنبه، بورس‌های اروپا با افزایش روبه‌رو شدند، زیرا این امید وجود داشت که توافق برای کمک مالی جدید به یونان از عدم بازپرداخت بدهی‌های این کشور جلوگیری می‌کند و کاهش بیکاری در آلمان بر قدرت اقتصادی این بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا تاکید کرد. شاخص داکس آلمان ۱/۲ درصد جهش کرد و به ۷۳۱۳ واحد رسید. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۱/۱ درصد رشد کرد و به ۵۴/۶۰۰۲ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۶/۱ درصد افزایش یافت و به ۹۶/۴۰۰۵ واحد رسید.

مقامات اروپایی جزئیاتی از این توافق ارائه ندادند، اما لورنزو بینی اسماگی، مقام ارشد بانک مرکزی اروپا، گفت کمک جدید ۶۰-۷۰ میلیارد یورویی برای یونان در نظر گرفته شده است. نیمی از این مبلغ از طریق اقداماتی مثل خصوصی‌سازی و گرفتن مالکیت اوراق قرضه از بانک‌های یونان و نیم دیگر آن از طریق وام‌دهی کشورهای اروپایی و صندوق بین‌المللی پول تامین می‌شود. این توافق مشکلات عمیق اقتصادی یونان را حل نمی‌کند، اما نگرانی از عدم بازپرداخت بدهی‌های این کشور را ازمیان می‌برد. اما در آلمان عملکرد خوب اقتصادی این کشور ادامه یافت. این کشور گزارش داد نرخ بیکاری از ۳/۷ درصد در ماه آوریل به ۰/۷ درصد در ماه مه رسیده است. به دلیل افزایش صادرات و سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات و تجهیزات جدید، این کشور از رشد اقتصادی خوبی برخوردار است. تورم منطقه یورو نیز در ماه مه اندکی کاهش یافت.

فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت وضع متفاوتی داشت. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۱۲۴۲۸ واحد رسید اما فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۳/۰ درصد کاهش یافت و به ۵۰/۱۳۲۹ واحد رسید. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۲ درصد جهش کرد و به ۷۳/۹۶۹۳ واحد رسید. تولیدات صنعتی این کشور در ماه آوریل یک درصد رشد کرد. این درحالی است که تولیدات صنعتی در ماه مارس با سقوط ۵/۱۵ درصدی بالاترین سطح کاهش را ثبت کرده بود. دولت ژاپن اعلام کرد تولیدات کارخانه‌ای،معیار اصلی از سلامت اقتصاد این کشور، در ماه‌های آینده با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد.

شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۳/۲ درصد جهش کرد و به ۲۷/۲۱۴۲ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۹/۰ درصد رشد کرد و به ۳۰/۴۷۰۸ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۲/۲ درصد افزایش یافت و به ۱۳/۲۳۶۸۴ واحد رسید. بورس‌های تایوان، سنگاپور، هندوستان و تایلند نیز با افزایش روبه‌رو شدند. اما بورس سرزمین اصلی چین برای هشتمین روز متوالی دچار کاهش شد.