پس از حملات بامداد جمعه آمریکا و انگلیس به اهدافی در چهار استان یمن، سنتکام از تجاوز دیگری به یک سایت راداری در صنعا خبر داد. به گزارش «ایسنا» شبکه المیادین بامداد شنبه از شنیده‌شدن صدای انفجار مهیب در شمال پایتخت یمن خبر داد. خبرنگار المیادین می‌گوید اطلاعات اولیه حاکی از آن است که فرودگاه صنعا و اطراف آن هدف قرار گرفته‌اند. مدیر دفتر المیادین در یمن خبر داده است اطلاعاتی درباره حملات هوایی یا موشکی به پایگاه هوایی «الدیلمی» در شمال صنعا که در نزدیکی فرودگاه پایتخت قرار گرفته است، وجود دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک هم به نقل از یک منبع آگاه محلی نوشته جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به پایگاه هوایی الدیلمی حمله کرده‌اند. خبرنگار شبکه المسیره یمن نیز می‌گوید: «دشمن آمریکایی و انگلیسی حملاتی را علیه صنعا انجام داده‌اند.»  در این شرایط لبخیتی، عضو ارشد دفتر سیاسی انصارالله یمن گفت: «آمریکا و انگلیس تاوان تجاوزاتی را که اخیرا به یمن کردند، می‌پردازند. ما بانک اهدافی مرتبط با تنش‌زایی و تجاوزات آمریکا داریم و پاسخی که به دشمن می‌دهیم بسیار دردناک خواهد بود.»  خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته ارتش آمریکا پس از حمله به اهدافی در یمن در بامداد جمعه، حمله دیگری را به یمن صورت داده است. شبکه سی‌ان‌ان هم به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش کرده ایالات متحده یک روز پس از حمله به ۳۰موضع انصارالله، بامداد جمعه به اهدافی در یمن حمله کرده است. این شبکه آمریکایی مدعی است یک «تاسیسات راداری که توسط حوثی‌ها (انصارالله) استفاده می‌شود، هدف قرار گرفته است.» یک مقام آمریکایی می‌گوید حمله اخیر به‌صورت یک‌جانبه و توسط آمریکا انجام گرفته و در مقایسه با شب اول «بسیار کوچک» بوده است.

فرانسه پشت آمریکا را خالی کرد

به‌رغم آنکه فرانسه عضو ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ است اما در جریان حملات مستقیم علیه ارتش یمن، آمریکا و انگلیس را همراهی نمی‌کند. به گزارش «المیادین»، فرانسه از امضای بیانیه‌ای که به موجب آن از حملات هوایی آمریکا و انگلیس به خاک یمن حمایت کند، خودداری کرده و در توضیح دلیل این عدم همراهی عنوان کرده است که برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ قصد مشارکت در این حملات را ندارد.

واکنش روسیه چه بود؟

سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: حملات آمریکا و متحدانش به یمن باعث بی‌ثباتی در امنیت منطقه خواهد شد. «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل بامداد شنبه گفت حملات اخیر آمریکا و متحدانش به یمن باعث بی‌ثباتی بیشتر در غرب آسیا و همچنین تضعیف عادی‌سازی روابط در منطقه می‌شود. آمریکا و انگلیس با کمک استرالیا، کانادا، هلند و بحرین بامداد جمعه و به بهانه حمله نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، به اهدافی در خاک یمن حمله کردند. نبنزیا که در جلسه شورای امنیت سازمان ملل سخن می‌گفت، تصریح کرد: «چنین گام‌های کوته‌بینانه و نسنجیده‌ای، اوضاع امنیتی را بی‌ثبات و عادی‌سازی شرایط منطقه‌ای را تضعیف می‌کند.» او حمله به یمن را «تجاوز نظامی دیگری از سوی غرب در خاورمیانه» توصیف کرد و گفت: «اقدامات ائتلاف آمریکا نقض منشور ملل متحد است.»

گاردین: به اسرائیل فشار بیاورید نه یمن

گاردین در تحلیلی نوشت: ایالات متحده و متحدانش باید از اشتباهات گذشته خود در خاورمیانه درس بگیرند و به جای هدف قرار دادن انصارالله باید اسرائیل را برای آتش‌بس در غزه تحت فشار قرار دهند. سران غربی، به‌ویژه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی مدعی تلاش برای کاهش خطر گسترش جنگ در غزه به نقاط دیگر خاورمیانه هستند که ایالات متحده و انگلیس پنج‌شنبه شب حملاتی را علیه چهار استان یمن انجام دادند و گفتند که این حملات در پاسخ به حمله انصارالله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ از نوامبر تاکنون انجام شده است. به گزارش گاردین، آمریکا و متحدانش به جای اجتناب از یک جنگ گسترده‌تر، تنش‌های منطقه‌ای را تشدید می‌کنند و هیزم به آتش جنگی که قبلا به لبنان، سوریه، عراق، یمن و دریای سرخ سرایت کرده است، می‌ریزند.

این آتش می‌تواند از کنترل خارج شود، شاید بیشتر به‌صورت تصادفی تا طراحی‌شده. حملات نظامی به رهبری ایالات متحده احتمالا نتیجه معکوس خواهد داشت؛ در حال حاضر، رهبران انصارالله قول داده‌اند به حملات خود ادامه و کشتی‌های ایالات متحده و متحدانش را در منطقه هدف قرار دهند. در واقع این درگیری‌ها محبوبیت انصارالله را در سراسر خاورمیانه افزایش داده است. این گروه به‌عنوان یکی از معدود بازیگران منطقه در نظر گرفته می‌شوند که قادر به تحمیل هزینه استراتژیک بر آمریکا و متحدان غربی آن برای حمایت از اسرائیل هستند، برخلاف دولت‌های عربی که نتوانسته‌اند واشنگتن را متقاعد کنند که اسرائیل را تحت فشار قرار دهد.

خطر آسیب بیشتر به موقعیت آمریکا

جنگ گسترده‌تر قریب‌الوقوع نیست

بایدن از جنگ گسترده تر با ایران پرهیز کند

بایدن خاورمیانه را به ایران تسلیم می‌کند