«اندرو انگلند» و «فلیسیا شوارتز» در گزارشی برای فاینننشال‌تایمز نوشتند، پنج‌شنبه شب، ایالات متحده به همراه بریتانیا بزرگ‌ترین عملیات نظامی خود را در این درگیری آغاز کردند: رگبار حملات علیه نیروهای یمنی که به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حمله می‌کردند. حوثی‌ها بخشی از محور مقاومت هستند که حماس را نیز دربرمی‌گیرد. عملیات علیه حوثی‌ها بر خطر نفوذ نیروهای آمریکایی به عمق بحران و خطر گسترش درگیری در منطقه تاکید می‌کند، همان چیزی که دولت بایدن از زمان حمله ۷اکتبر ادعا می‌کرد  به‌دنبال اجتناب از آن است. «صنم وکیل»، رئیس برنامه خاورمیانه در چتم‌هاوس گفت: «ایالات متحده تنها بازیگری است که در این بلوک قرار دارد...که ظرفیت و قدرت بازدارندگی و مقابله با حملات را به‌طور همزمان دارد. دولت بایدن در تلاش است تا بازدارندگی و دیپلماسی را در برابر محور مقاومت متوازن کند.» او افزود، مشکل این بود که «این توازن قبل از ۷اکتبر مورد نیاز بود، نه در پاسخ. بنابراین هیچ حس واضحی برای تغییر خطوط قرمز ایالات متحده وجود ندارد.»

معضل بایدن این است که چگونه واکنش به اقدامات خصمانه را با تلاش برای مهار درگیری اسرائیل و حماس متوازن کند؛ زیرا مقامات اسرائیلی هشدار می‌دهند که حمله به غزه برای ماه‌ها ادامه خواهد داشت. وکیل گفت: «هر روز که جنگ غزه ادامه می‌یابد، مطمئنا خطر یک جنگ گسترده‌تر افزایش می‌یابد. اما ما در نقطه‌ای نیستیم که یک جنگ گسترده‌تر قریب‌الوقوع باشد.» پیش از حمله به حوثی‌ها، نیروهای آمریکایی چندین حمله را علیه شبه‌نظامیان عراقی در پاسخ به حملات راکتی و پهپادی به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق انجام داده بودند. در این ماه، در یکی از حملات هوایی آمریکا، یک فرمانده ارشد نظامی عراقی در بغداد به شهادت رسید. همچنین نگرانی‌ها درباره اینکه درگیری‌های مرزی میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل ممکن است به درگیری تمام‌عیار منجر شود، افزایش یافته است.

اگر این اتفاق بیفتد، ایالات متحده، سرسخت‌ترین حامی اسرائیل، مجبور به مداخله می‌شود. حزب‌الله قدرتمندترین گروه شبه‌نظامی خاورمیانه است. افزایش تنش‌ها با گروه لبنانی در حالی رخ داده است که حوثی‌ها نیز حملات خود را تشدید کرده‌اند. آنها نزدیک به ۳۰حمله علیه کشتی‌های تجاری انجام داده‌اند، حداقل یک کشتی را توقیف کرده و به نیروهای آمریکایی شلیک کرده‌اند. این حملات باعث شده است شرکت‌هایی مانند «مرسک»، غول کشتیرانی دانمارکی و «بی پی» ترانزیت از طریق دریای سرخ را متوقف کنند. کشتی‌هایی که از دریای سرخ دوری می‌کنند باید مسیری ۵۰۰۰مایلی را در اطراف آفریقا طی کنند تا به اروپا برسند. این امر تجارت جهانی را مختل می‌کند و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. قیمت نفت در روز جمعه بیش از ۴درصد افزایش یافت و به بالای ۸۰دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت در ماه جاری است. حوثی‌ها حملات خود را با جنگ بین اسرائیل و حماس مرتبط دانسته‌اند.

ماه گذشته، واشنگتن اعلام کرد که یک نیروی عملیات دریایی بین‌المللی برای دریای سرخ شکل می‌دهد؛ اما تنها پنج کشتی جنگی از ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا در جنوب دریای سرخ و غرب خلیج عدن در حال گشت‌زنی هستند. ایالات متحده امیدوار است که سایر کشورها کشتی‌های خود را مستقر کنند. بایدن دوبار تا کنون با تیم امنیت ملی خود دیدار کرده است: یکبار در یک ژانویه که به آنها دستور داد بر بیانیه‌ای در محکومیت حوثی‌ها و بر اهداف نظامی تمرکز کنند. بار دیگر روز سه‌شنبه پس از سرنگونی موشک‌ها و پهپادهای حوثی‌ها بود.