گروه بین‌الملل- موسسه رتبه‌بندی فیچ ضمن هشدار نسبت به هزینه‌های سنگین زلزله و سونامی شدید ژاپن بار دیگر رتبه اعتباری این کشور را از حالت باثبات به منفی کاهش داد.

به گزارش فارس به نقل از فرانس پرس، کاهش رتبه اعتباری ژاپن از سوی موسسه فیچ در حالی است که پیش از این دو موسسه رتبه‌بندی بین‌المللی دیگر یعنی اس اند پی و مودی نیز رتبه اعتباری این کشور را کاهش داده بودند. موسسه فیچ رتبه اعتباری ژاپن را از حالت باثبات به منفی کاهش داده است.

بر اساس این گزارش، موسسه فیچ در ادامه افزود دولت ژاپن باید استراتژی قوی‌تر و مستحکمی برای مقابله با تاثیرات منفی زلزله و سونامی اخیر اتخاذ کند. روند پیری جمعیت ژاپن نیز تاثیر منفی زیادی بر هزینه‌های مالی دولت خواهد داشت و دولت توکیو باید هر چه سریع‌تر سیاست‌های مالی و اقتصادی مناسبی را برای رویارویی با این چالش‌ها اتخاذ کند.

دولت ژاپن در واکنش به گزارش اخیر موسسه فیچ اعلام کرد توکیو اقدامات لازم برای کنترل بدهی و کسری بودجه این کشور را اتخاذ خواهد کرد. میزان بدهی‌های ژاپن به بیش از ۲۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد که این رقم بالاترین رکورد در بین کشورهای صنعتی است. میزان بدهی‌های ژاپن دو برابر اقتصاد ۵ تریلیون دلاری این کشور است.

موسسه فیچ پیش بینی کرد رشد اقتصادی ژاپن در سال ۲۰۱۱ به کمتر از ۵/۰ درصد خواهد رسید. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نیز پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی ژاپن امسال با افت ۹/۰ درصدی روبرو خواهد شد.

پس از وقوع زلزله و سونامی بی‌سابقه در ژاپن و بحران هسته‌ای رشد اقتصادی این کشور طی سه ماه نخست ۲۰۱۱ بیش از ۹/۰ درصد کاهش یافت.