گروه بین‌الملل- جهان نسبت به چند ماه قبل خطرناک‌تر به نظر می‌رسد و نشانه‌هایی وجود دارد که سرمایه‌گذاران در وال‌استریت حاضرند بیشتر خطر کنند تا سود بیشتری به دست آورند. باتوجه به این که در هفته جاری آمار مهم تولید و مشاغل منتشر می‌شود، شرایط پرخطرتر خواهد شد. این مساله بدین معنی است که سرمایه‌گذاران نگران، در سال‌جاری مانع افزایش ارزش سهام می‌شوند زیرا با کندی رشد اقتصادی جهان و خطرات جغرافیای سیاسی از بهار اعراب گرفته تا بحران بدهی منطقه یورو دست و پنجه نرم می‌کنند. اقدام برخی از بانک‌های بزرگ وال‌استریت به خوبی تغییر در رابطه خطر-پاداش را نشان می‌دهد. طی دو هفته گذشته، بانک‌های یو‌بی‌اس، سیتی‌گروپ و گلدمن ساکس چشم‌انداز خود درباره تمایل سرمایه‌گذاران برای صرف هزینه در ازای هر دلار از درآمد شرکت‌ها را در سال‌جاری کاهش دادند.

جناتان گلوب، کارشناس ارشد بازارسهام از بانک یو‌بی‌اس در نیویورک می‌گوید: «درآمدها همچنان روندی صعودی خواهند داشت، اما سرمایه‌گذاران پایداری این روند را باور ندارند و کاملاً به آن اعتماد نمی‌کنند.»گلوب برآورد متوسط درآمد شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ را برای سال جاری از ۹۶ دلار به ۱۰۱ دلار افزایش داد، اما سطح پایان سال این شاخص را ۱۴۲۵ واحد درنظر گرفت. بنابراین، گلوب نسبت قیمت به درآمد، مقدار پولی که سرمایه‌گذاران به ازای هر دلار درآمد سرمایه‌گذاری خواهند کرد، را از ۸/۱۴ واحد به ۱/۱۴ واحد کاهش داده است. گلوب می‌گوید موجی از آمار ضعیف اقتصادی ازجمله کندی رشد تولیدات صنعتی، ضعف در بازار مسکن و بیکاری بالا بر اعتماد سرمایه‌گذاران تاثیر منفی می‌گذارد. ضعف بازار سهام و تمایل به خرید سهام تدافعی شاهدی بر این مساله است. با توجه به این که احتمالا شاخص تولیدی موسسه «مدیریت عرضه» برای ماه مه ضعف بیشتر در این بخش را نشان خواهد داد و احتمالا گزارش مشاغل نیز افزایش کمتر از ۲۰۰ هزار شغل را طی ماه مه نشان خواهد داد، ریسک گریزی پیش از آنکه کاهش یابد افزایش خواهد یافت.

زاک پاندل، اقتصاددان گلدمن ساکس می‌گوید این موسسه مالی پیش‌بینی می‌کند در ماه مه ۱۵۰ هزار شغل ایجاد شده است. این درحالی است که پیش‌بینی رویترز ایجاد ۱۸۵ هزار شغل است. مایکل شلدون، کارشناس ارشد بازار از مرکز آر‌دی‌ام فایننشال می‌گوید درصورتی که شاخص موسسه مدیریت عرضه کمتر از سطح ۶۰ واحد باشد، این مساله حاکی از آن است که بهترین دوره رشد سپری شده است و سرمایه‌گذاران باید در پیش‌بینی‌هایشان تجدید نظر کنند.

اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند پیش‌بینی می‌کنند شاخص تولیدی موسسه مدیریت عرضه از ۴/۶۰ واحد در ماه آوریل به ۵۸ واحد در ماه مه کاهش خواهد یافت. گزارش موسسه مدیریت عرضه روز چهارشنبه منتشر می‌شود.