این بخشی از یادداشت فریدا قیطیس، ستون‌نویس و تهیه‌کننده سابق سی‌ان‌ان است که به مناسبت ورود به سال جدید نوشته است. ۲۰۲۴ چه خواهد آورد؟ برخی می‌گویند: «پیش‌بینی‌ها سخت هستند، به‌ویژه درباره آینده»؛ این کنایه‌ای است که برخی آن را به یوگی بِرا، برنده نوبل فیزیک یا نیلز بور و بسیاری دیگر نسبت می‌دهند. از قضا «بدیهی بودن» نشان می‌دهد که آینده چقدر نامطمئن است – همان‌طور که در سال۲۰۲۰ آموختیم- و با توجه به بزرگی مخاطرات چقدر تلاش برای یافتن پاسخ می‌تواند ناامید کننده باشد. بدون شک، انتخابات ایالات متحده یکی از نگرانی‌های غالب امروز در سراسر جهان است. شمار زیادی از مردم در سفرهای اخیر به من گفته‌اند که چقدر نگران و متحیر شده‌اند که آمریکایی‌ها ممکن است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به کاخ سفید بازگردانند.

در واقع، مجله اکونومیست اعلام کرد که دونالد ترامپ بزرگ‌ترین خطر برای جهان در سال۲۰۲۴ است و او را به عنوان سایه‌ای ترسناک توصیف کرد که بر سر همه ما قرار دارد. این انتخابات تعیین خواهد کرد که آیا ریاست‌جمهوری پر هرج و مرج ترامپ با ویژگی‌های اقتدارگرایانه‌اش تنها یک تصادف در تاریخ ایالات متحده بوده است یا اینکه ریاست‌جمهوری جو بایدن یک مکث چهارساله بوده است تا آمریکا دوباره به سمت سیاست‌های «انزواطلبانه» سقوط کند. پاسخ به ابهامات موجود در انتخابات آمریکا با عواقب شدیدی در سراسر جهان همراه خواهد شد. ریاست‌جمهوری دوم ترامپ تقریبا به‌طور قطع در چند جبهه عواقب سختی خواهد داشت. رئیس‌جمهور سابق وعده داده است که از وزارت دادگستری برای انتقام گرفتن از مخالفان سیاسی خود، استفاده خواهد کرد و تردیدی به خود راه نداده است تا نهادهای ایالات متحده و دموکراسی را تضعیف کند و در عین حال معاشقه با دیکتاتوری داشته باشد.

این اقدامات باعث تقویت کسانی می‌شود که ادعا می‌کنند دموکراسی به سبک غربی یک سیستم در حال شکست است و بلوک در حال ظهور ضد غربی از جمله روسیه، کره‌شمالی، چین و ایران را تقویت می‌کند که به دنبال به چالش کشیدن نفوذ جهانی غرب هستند و به‌شدت نیز مسلح هستند. ترامپ به اندازه کافی صحبت کرده است (همه با افکار ترامپ آشنا هستند) و متحدان و دشمنان آمریکا خطرات دوره دوم ترامپ را بهتر می‌توانند درک کنند. اظهارات او باعث شده است تا متحدان آمریکا این سوال را مطرح کنند که واشنگتن درصورت بازگشت او به قدرت چقدر متعهد به دفاع از آنها خواهد بود. رئیس‌جمهور سابق آمریکا قبلا اعلام کرده بود که جنگ اوکراین را در ۲۴ساعت پایان می‌دهد. او این سوال را مطرح کرده است که آیا ایالات متحده باید از کره‌جنوبی دفاع کند و به کشورهایی مانند ژاپن و کره‌جنوبی که برای دفاع از خود به سلاح هسته‌ای دست بیابند، اشاره کرده است.

نظرات ترامپ درباره اوکراین بدون شک توجه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را به خود جلب کرده است. درحالی‌که پوتین اوکراین را محاصره کرده است، ترامپ نه تنها دوست ندارد از او انتقاد کند؛ حتی او را تحسین نیز می‌کند. جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی است که پوتین با پیروزی محدود در اوکراین راضی نخواهد شد؛ به‌ویژه که انتخابات آمریکا ممکن است برای او سناریوهای مطلوب‌تری هم فراهم کند. به عبارت دیگر، پوتین به حملات خود ادامه خواهد داد و امیدوار است که با پیروزی ترامپ در ماه نوامبر، حمایت واشنگتن از کی‌یف قطع شود و این به روسیه کمک خواهد کرد تا به پیروزی کامل بر اوکراین دست یابد. همان‌طور که کشورهایی که قبلا تحت کنترل مسکو بودند و دیگران هشدار داده بودند، اگر روسیه در اوکراین پیروز شود، پوتین می‌تواند مسیری را برای بازپس‌گیری سایر بخش‌های امپراتوری شوروی سابق ببیند و شاید تلاش کند مولداوی کوچک و حتی کشورهای بالتیک را که اکنون اعضای ناتو هستند، فتح کند.

تهیه‌کننده سابق سی‌ان‌ان در انتهای یادداشت خود می‌نویسد: من به‌طور کلی به آینده بدبین نیستم. امروز، ایالات متحده با دستان توانمندی اداره می‌شود. اقتصاد به طرز چشمگیری خوب پیش می‌رود. غرب با وجود چالش‌هایش متحد است. مردم در همه جا آزادی را به اسارت ترجیح می‌دهند. بسیاری از سناریوهای تاریک دو رو دارند و امید است که روی خوش آن به ما لبخند بزند. بسیاری از آن (سناریوهای تاریک) به تصمیم‌گیری مردم بستگی دارد، از رای‌دهندگان گرفته تا رهبران جهان و افراد بی‌شماری در سرتاسر کره‌زمین برای تضمین آینده‌ای بهتر تلاش می‌کنند.