مقام ارشد انتخاباتی مین روز پنج‌شنبه دونالد جی.ترامپ را از رای‌گیری مقدماتی این ایالت منع کرد. مین به دومین ایالتی تبدیل شده است که مانع از تلاش رئیس‌جمهور سابق برای انتخاب مجدد می‌شود. این مقام ارشد انتخاباتی مین می‌گوید که ترامپ بر اساس ادعاهای واهی قصد ماندن در قدرت، پس از انتخابات سال۲۰۲۰ داشته است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ساعاتی بعد، همتای او در کالیفرنیا اعلام کرد که ترامپ در پرجمعیت‌ترین ایالت کشور، جایی که مقامات انتخاباتی قدرت محدودی برای حذف نامزدها دارند، در صندوق رای باقی خواهد ماند.

در مین، شینا بلوز، وزیر داخلی ایالت، درخصوص تصمیم خود گفت که ترامپ به‌دلیل نقشش در حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره ایالات متحده، واجد شرایط شرکت در رای‌گیری نیست و با تعدادی از شهروندان موافق بود که ادعا می‌کردند او به شورش دامن زد و بنابراین بر اساس متمم چهاردهم قانون اساسی از تلاش مجدد برای انتخابات ریاست‌جمهوری منع شد. وی گفت: «این را به یاد دارم که تاکنون هیچ وزیر داخلی بر اساس بند۳ متمم چهاردهم قانون اساسی، یک نامزد ریاست‌جمهوری را از دسترسی به رأی محروم نکرده است. با این حال، این را هم خوب به خاطر دارم که هیچ مقام ریاست‌جمهوری نیز تاکنون دست به شورش نزده است.» هفته گذشته، دیوان عالی کلورادو با نتیجه ۴ به ۳ رای داد که رئیس‌جمهور سابق نباید در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان آن ایالت شرکت کند.

این تصمیمات متناقض بر تنش‌های جاری در ایالات متحده بر سر دموکراسی، دسترسی به آرا و حاکمیت قانون تاکید می‌کند. همچنین این قبیل اقدامات فشارها را به دیوان عالی ایالات متحده دو چندان می‌کند تا خود را وارد این مناقشه سیاسی کند و درباره صلاحیت وی تصمیم عاجل اتخاذ کند. تنها چند هفته قبل از برگزاری اولین رای در انتخابات ۲۰۲۴، وکلای هر دو طرف از دیوان عالی کشور می‌خواهند درباره بند مبهم متمم قانون اساسی که پس از جنگ داخلی وضع شده است، راهنمایی کند. دموکرات‌ها می‌خواهند مانع سومین نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری شوند. بر همین اساس گفته می‌شود که چندین ایالت دیگر نیز به‌دنبال کسب تکلیف هستند؛ اما همه اقدامات آنها موفق نبوده است. گفته می‌شود که دادگاه‌های دو ایالت دیگر، مینه‌سوتا و میشیگان، حکم داده‌اند که مقامات انتخاباتی نمی‌توانند مانع از گنجاندن ترامپ در برگه‌های رای اولیه در حزب جمهوری‌خواه شوند.

ایالت‌های دیگر چه تصمیماتی خواهند گرفت؟

انتظار می‌رود به زودی تصمیمی در اورگان گرفته شود؛ جایی که همان گروه «آزادی بیان برای مردم» که شکایت میشیگان را مطرح کرد، به دنبال حذف ترامپ از رای‌گیری اولیه از دیوان عالی ایالتی است. در این مورد، وزیر داخلی از دادگاه خواسته است که رسیدگی به پرونده را تسریع کند، زیرا او باید رای اولیه را تا ۲۱مارس نهایی کند. جان سی.بونیفاز، رئیس آزادی بیان برای مردم گفت که این گروه قصد دارد به زودی چالش‌های جدیدی را در سایر ایالت‌ها ثبت کند؛ اگرچه او از اشتراک‌گذاری نام ایالت‌ها خودداری کرد. آزادی بیان برای مردم همچنین مستقیما از مقامات ارشد انتخابات در تمام ۵۰ایالت و همچنین واشنگتن دی‌سی خواسته است که ترامپ را از صندوق‌های رای در این ایالت‌ها حذف کنند.