گروه بین‌الملل- دادستان‌های اوکراین سه روز پیش، یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر پیشین این کشور را که به بانوی گاز شهرت دارد، به استفاده از قدرت برای امضای قرارداد واردات گاز با روسیه با قیمت‌هایی بسیار بالا متهم کردند. به گزارش روزنامه کیف‌پست، بازپرسان پرونده می‌گویند که قرارداد ۱۰ ساله‌ای که ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی به امضا رسید، برای اقتصاد اوکراین ویرانگر بود و تیموشنکو مصوبه کابینه این کشور را برای امضای این قرارداد در اختیار نداشته‌است.

یوری بویچنکو، سخنگوی دادستان کل اوکراین در همین‌باره گفت که این اقدام تیوشنکو ۴۴۰ میلیون دلار برای دولت این کشور هزینه در بر‌داشته‌است. او اما از ارائه جزئیات بیشتر و مجازات احتمالی نخست‌وزیر پیشین اوکراین خودداری کرد.

این قرارداد در میانه جنگ سخت تعیین قیمت واردات گاز از روسیه که میان مسکو و کی‌یف جریان داشت به امضا رسید، مجادله‌ای که به قطع واردات گاز روسیه به اوکراین منجر شد. مقامات دولتی اوکراین می‌گویند که بر‌اساس قراردادی که میان مسکو و کی‌یف به امضا رسیده‌است، اوکراین متعهد شده بود نرخ گاز را بسیار بیشتر از نرخی که کشورهای اروپایی پرداخت می‌کنند، بپردازد. اما تیموشنکو که دو پرونده دیگر هم در دستگاه قضایی اوکراین دارد، این اتهام را رد کرده‌است.