مرکزیتش با مناطق شمالی است که بیش از دو سال پیش در ژوئن۲۰۲۱ در کمپ پناهندگان جنین آغاز شد و سپس به نابلس، جریکو و طولکرم در میان جاهای دیگر گسترش یافت. در این تحول شاهد ظهور گروه‌های مسلح متشکل از مردان جوان ۱۷ تا ۳۵ساله هستیم که اکثریت آنها در اوایل دهه۲۰ زندگی خود هستند. این گروه‌ها با توانایی‌های محدود، بر دفاع در هنگام حملات نظامی اسرائیل به اردوگاه‌ها و حمله به پست‌های بازرسی و شهرک‌های غیرقانونی ارتش اسرائیل متمرکز هستند. «زیاد»، یکی از رهبران ارشد تیپ‌های طولکرم است. او یک تفنگ را اریب روی سینه خود قرار داده است. اساسا کم‌حرف است.این جنگجو که در ۲۰سالگی به سر می‌برد، به الجزیره می‌گوید: «حق ما این است که از خود دفاع کنیم.» او می‌افزاید: جنگ ادامه‌دار اسرائیل در نوار محاصره‌شده غزه، جایی که بیش از ۱۸۲۰۰فلسطینی از جمله بیش از ۷۰۰۰ کودک شهید شده‌اند، تنها مردان بیشتری را برای پیوستن به مقاومت تشویق می‌کند.»

آخرین حمله اسرائیل در ۷اکتبر آغاز شد؛ زمانی که گروه مقاومت مسلح حماس مستقر در غزه عملیات غافلگیرانه‌ای را در خاک سرزمین‌های اشغالی، درست خارج از نوار غزه آغاز کرد که طی آن حدود ۱۲۰۰نفر کشته شدند و تقریبا ۲۰۰نفر به اسارت درآمدند. طی دو سال گذشته، اسرائیل حملات مرگبار خود را در شمال کرانه باختری اشغالی شدت بخشیده و ده‌ها جنگجو را در حملات پهپادی و ترورهای هدفمند به شهادت رسانده است. این امر به‌طور جدی توانایی برخی از گروه‌های مقاومت را برای ادامه کار مختل کرده است. اما مقاومت مسلحانه در طولکرم، به‌ویژه در اردوگاه آوارگان نور شمس همچنان ادامه دارد. این یکی از دو اردوگاه در این شهر است که مجموعا میزبان بیش از ۳۴هزار و ۵۰۰فلسطینی است که توسط شبه‌نظامیان صهیونیست از خانه‌های خود در حیفا، یافا و قیصریه در جریان نکبه۱۹۴۸ بیرون رانده شدند.

با وجود حملات مرگبار فراوان به هر دو اردوگاه طی دو ماه گذشته که ده‌ها تلفات غیرنظامی و جنگجو را در پی داشت، نیروهای اسرائیلی نتوانسته‌اند با پای پیاده وارد نور شمس شوند که با موانع و تعداد قابل توجهی بمب‌های دست‌ساز از این کار بازداشته شده‌اند. درحالی‌که قوطی‌های کوچک‌تر و پرتاب‌شده با دست معمولا رایج‌تر هستند، در دو سال گذشته شاهد افزایش تولید قوطی‌های بزرگ‌تر پر از پودر قابل اشتعال بوده‌ایم. این بمب‌های دست‌ساز که در شمال کرانه باختری اشغالی مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای کاهش سرعت حملات ارتش طراحی شده‌اند و می‌توانند به خودروهای زرهی اسرائیل آسیب برسانند و حتی آنها را غیرقابل استفاده کنند. سامی السای، روزنامه‌نگار و ساکن طولکرم می‌گوید: «ارتش اشغالگر هزار بار قبل از ورود به اردوگاه نور شمس فکر و تعلل می‌کند.» او ادامه می‌دهد: «پیاده وارد آن نمی‌شوند. آنها بولدوزرها را می‌آورند؛ زیرا میزان قوطی‌های انفجاری در نور شمس بی‌سابقه است.»

ارتش اسرائیل طی یک یورش ۳۰ساعته به هر دو اردوگاه در روزهای ۱۹ و ۲۰ اکتبر، ۱۳فلسطینی از جمله ۵کودک را به شهادت رساند و ۲۵نفر دیگر را مجروح کرد. ارتش از پهپادهای بدون سرنشین استفاده کرد. آنها یک‌بار در حمله ضربتی هفت نفر را به شهادت رساندند. السای می‌گوید که بقیه از جمله تعدادی از کودکان توسط تک‌تیراندازها به شهات رسیدند. حملات ارتش اسرائیل بر اردوگاه دیگر طولکرم تاثیر عمیق‌تری گذاشته که آسیب‌های سنگینی به جاده‌ها و زیرساخت‌ها وارد کرده است. ازآنجاکه ارتش نتوانسته است با پای پیاده وارد نور شمس شود و طی چند هفته هیچ تلاشی صورت نگرفته است، نیروهای مقاومت فکر می‌کنند یک حمله، قریب‌الوقوع است.