نماینده کنگره نیز در پاسخ گفت جواب شما قابل قبول نیست و همه شما باید استعفا دهید. کاربرهای فضای مجازی در انتقاد به جلسه پرسش و پاسخ در کنگره آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس نوشتند فیلم جلسه استماع آن‌قدر اعصاب «خردکن» بود که گویی از چند قاتل زنجیره‌ای بازجویی می‌کنند. تصورش سخت است؛ اما با رئیس دانشگاه هاروارد مثل یک قاچاقچی صحبت کردند و حالا تجمعات ضد اسرائیل در دانشگاه‌ها ممنوع شده است. با این وجود انتقادها از روسای این سه دانشگاه معتبر هم بالا بوده است. اسکات بوک، رئیس هیات امنای دانشگاه در بیانیه‌ای که در وب‌سایت دانشگاه منتشر شد، گفت: «من این مطلب را می‌خواهم با شما به اشتراک بگذارم که رئیس لیز مگیل داوطلبانه استعفای خود را از ریاست دانشگاه پنسیلوانیا ارائه کرده است.»

بوک نوشت که مگیل «یک اشتباه بسیار ناگوار» مرتکب شد و او در طول حضورش در کنگره «خودش» نبود. بوک که استعفای خود را نیز اعلام کرد، گفت که مگیل تا زمانی که رئیس موقت پیدا نشود، در سمت خود باقی است و به‌عنوان عضو هیات علمی در دانشکده حقوق دانشگاه باقی خواهد ماند. این سه رئیس دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا فراخوان برای نسل‌کشی یهودیان، سیاست دانشگاه درباره آزار و اذیت را نقض می‌کند، از دادن پاسخ قطعی «بله یا خیر» خودداری کردند و گفتند که به آزادی بیان متعهد هستند و این به شرایط بستگی دارد. با این حال مگیل، کلودین گی، رئیس دانشگاه هاروارد و سالی کورنبلوت، رئیس موسسه فناوری ماساچوست، پس از حضور در کمیته مجلس نمایندگان ایالات متحده در روز سه‌شنبه برای شهادت درباره شعارهای یهودی‌ستیزانه در محوطه دانشگاه، مورد انتقاد شدید از سوی هر دو حزب قرار گرفتند.

مگیل تحت بازجویی‌های مکرر الیز استفانیک، قانون‌گذار جمهوری‌خواه نیویورک گفت که این یک «تصمیم وابسته به زمینه» خواهد بود و «اگر سخنرانی تبدیل به رفتار ناشایست شود، می‌تواند آزار و اذیت باشد.» این شهادت باعث درخواست‌های کمک‌کنندگان مالی و سیاستمداران در هر دو طرف برای استعفای رهبران دانشگاه شد و فرماندار دموکرات پنسیلوانیا اظهارات مگیل را «کاملا شرم‌آور» خواند. مگیل روز چهارشنبه ویدئویی منتشر کرد که در آن ابراز پشیمانی کرد و گفت که اجازه داده است نگرانی‌های آزادی بیان بیشتر از سایر ملاحظات باشد و او درخواست نسل‌کشی را به‌عنوان آزار و اذیت یا ارعاب در نظر خواهد گرفت. کلادین گی، رئیس دانشگاه هاروارد روز جمعه به‌دلیل جدی نگرفتن لفاظی‌های یهودی‌ستیزانه در محوطه دانشگاه عذرخواهی کرد و از اینکه سخنانش «پریشانی و درد» را تشدید کرده است، ابراز تاسف کرد.

دانشگاه‌های ایالات متحده متهم شده‌اند که دانشجویان یهودی را از افزایش یهودی ستیزی در بحبوحه جنگ اسرائیل در غزه در امان نگه نمی‌دارند. به گفته مقامات مجری قانون ایالات متحده، جرم و جنایت ناشی از نفرت‌پراکنی علیه یهودیان و مسلمانان از زمان آغاز جنگ به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. «اتحادیه ضد افترا» از افزایش ۴۰۰درصدی حوادث یهودستیزانه طی دو هفته پس از حمله حماس در ۷اکتبر به اسرائیل خبر داد. شورای روابط آمریکایی-اسلامی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که گزارش‌های مربوط به سوگیری با انگیزه احساسات ضد مسلمانان، ضد فلسطینی یا ضد عرب در دو ماه پس از ۷اکتبر ۱۷۲درصد افزایش یافته است.