جدایی زودرس غرب از اسرائیل؟

کامالا هریس، معاون رئیس جمهورآمریکا روز شنبه گفت که ایالات متحده به‌شدت با انتقال اجباری ساکنان غزه به خارج از این منطقه مخالفت می‌کند. این در حالی است که اسرائیل بمباران غزه را از سر گرفته است. «مایکل دی.شی یر» در گزارش ۲دسامبر در نیویورک‌تایمز نوشت، در بیانیه‌ای پس از دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در دبی، مقامات گفتند که هریس ایده انتقال فلسطینی‌ها به مصر یا اردوگاه‌های آوارگان در جاهای دیگر را رد و قوی‌ترین مواضع خود را تا به امروز ارائه کرد و از اسرائیل خواست که آسیب‌های وارده به غیرنظامیان را کاهش دهد. در بیانیه کاخ سفید آمده است: «معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد که ایالات متحده تحت هیچ شرایطی اجازه جابه‌جایی اجباری فلسطینی‌ها از غزه یا کرانه باختری را نخواهد داد.»

هریس همچنین ایده‌ای را که اخیرا توسط برخی از مقامات اسرائیلی پیشنهاد شده بود مبنی بر اینکه مرزهای غزه ممکن است پس از پایان جنگ برای ایجاد یک «منطقه حائل» امنیتی بین «داخل غزه» و اسرائیل کوچک شود، رد کرد. در این بیانیه آمده است که ایالات متحده اجازه «بازترسیم مرزهای غزه» را نخواهد داد. معاون رئیس‌جمهور آمریکا پس از یک گفت‌وگوی دیپلماتیک یک‌روزه با رهبران چهار کشور عربی در دبی -جایی که وی در اجلاس جهانی آب و هوایی سازمان ملل متحد موسوم به COP۲۸ شرکت کرد- این اظهارات سخت را بیان کرد. سفر هریس البته مرتبط با آب و هوا اعلام شده بود؛ اما او زمان بیشتری را صرف دیدار و گفت‌وگو با رهبران عرب درباره جنگ اسرائیل و حماس کرد.

هریس پس از نزدیک به ۱۵ساعت پرواز از واشنگتن، با السیسی، ملک عبدالله پادشاه اردن و محمد بن‌زاید رئیس‌جمهور امارات متحده عربی دیدار کرد. وی همچنین در تماس طولانی با شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر صحبت کرد. مقامات کاخ سفید گفتند که معاون رئیس‌جمهور قصد ندارد به اسرائیل سفر کند و روز یکشنبه به ایالات متحده بازخواهد گشت. مقامات گفتند که هریس در هشت هفته گذشته در چندین جلسه با سیاستمداران ارشد اسرائیلی شرکت کرده است. هریس در یک کنفرانس خبری کوتاه در دبی گفت که گفت‌وگوهای او بر روی آنچه اسرائیل و حماس - و بقیه کشورهای خاورمیانه - پس از پایان جنگ باید انجام دهند، متمرکز شده است. او گفت: «وقتی این درگیری پایان یابد، حماس نمی‌تواند غزه را کنترل کند و اسرائیل باید امن باشد. فلسطینیان به یک افق سیاسی امیدوارکننده، فرصت اقتصادی و آزادی نیاز دارند و منطقه به‌طور گسترده‌تر باید یکپارچه و آباد باشد و ما باید در این راستا تلاش کنیم.»

معاون رئیس‌جمهور از پاسخ به این سوال که  آیا تعهدات مشخصی از چهار رهبر عرب برای کمک در دوره پس از جنگ به دست آورده است یا خیر، خودداری کرد. او گفت که کشورهای دیگر باید در «بازسازی، امنیت و حکمرانی» کمک کنند؛ اما تنها به‌طور کلی درباره اقداماتی که اردن، مصر، امارات یا قطر ممکن است برای بازسازی غزه یا کمک به تضمین امنیت و ثبات انجام دهند، صحبت کرد. هریس همچنین از پاسخ به اینکه آیا معتقد است اسرائیل مطابق با خواسته‌های آمریکا مبنی بر هدف قرار دادن دقیق‌تر حملات نظامی خود و به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان عمل می‌کند، خودداری کرد. وزارت بهداشت غزه بعدازظهر شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در «ساعت‌های گذشته» ۱۹۳نفر جان باخته‌اند.

او شنبه‌شب به خبرنگاران گفت: «من جزئیاتی ندارم که دقیقا به شما بگویم چه کسی کشته شده است. اما من می‌گویم که ما درباره موضع خود کاملا شفاف بوده‌ایم؛ یعنی اینکه زندگی غیرنظامیان بی‌گناه نباید عمدا هدف قرار گیرد و اسرائیل باید برای محافظت از جان بی‌گناهان بیشتر تلاش کند.» یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که تیم رئیس‌جمهور معتقد است که کابینه و ارتش اسرائیل در حال انجام اقداماتی برای دقیق‌تر شدن حملات خود با از سرگیری درگیری‌ها هستند. اما این مقام که خواست نامش فاش نشود، از اظهارنظر درباره حمله اسرائیل به خان‌یونس در آخر هفته که منجر به کشته شدن غیرنظامیان شد، خودداری کرد. توصیه معاون رئیس‌جمهور مبنی بر عدم تغییر مرزهای غزه پس از آن مطرح شد که مقامات اسرائیلی این ایده را مطرح کردند.

الی کوهن، وزیر امور خارجه به کانال ۱۴راست‌گرای اسرائیل گفت: «سرزمین غزه در پایان جنگ کوچک‌تر خواهد شد.» مارک رگو، مشاور ارشد نتانیاهو در پاسخ به سوالی درباره یک منطقه حائل احتمالی در غزه، در یک نشست خبری روز شنبه گفت که اسرائیل به دنبال یک «پوشش امنیتی» در این منطقه است. رگو به خبرنگاران گفت: «در واقعیت پساحماس، اسرائیل تا آینده قابل پیش‌بینی کنترل امنیتی کلی خود را حفظ خواهد کرد. شما در آینده وضعیتی نخواهید داشت که بتوانید حماس را مستقیما در مرز داشته باشید.»

«اندرو پاراسیلیتی» هم در گزارش یک‌دسامبر در المانیتور نوشت، سناتور «کریس ون هولن» (دموکرات- مریلند) در مصاحبه اختصاصی با المانیتور گفت: ایالات متحده باید اسرائیل را در قبال طرح جنگی در غزه که تلفات غیرنظامیان را محدود می‌کند و با منافع و ارزش‌های آمریکا سازگار است، پاسخ‌گو سازد. این سناتور با حمایت از بیانیه‌ای که از سوی بلینکن در اسرائیل صادر شد، گفت: «من در حال حاضر از تمرکز روی اجرا و پاسخ‌گو کردن نتانیاهو برای ارائه طرحی - یک طرح قابل اجرا، قابل راستی‌آزمایی و عملیاتی - برای کاهش چشم‌گیر تعداد تلفات غیرنظامیان و اطمینان از همکاری کامل برای تامین نیازهای ضروری و ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه حمایت می‌کنم.» در ۸ نوامبر، ون هولن و ۲۵سناتور دموکرات دیگر در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده حمایت خود را از درخواست‌های نظامی اسرائیل اعلام اما نگرانی درباره استراتژی نظامی اسرائیل، به‌ویژه تاثیر آن بر غیرنظامیان را ابراز کردند.

نیویورک‌تایمز هم در گزارش زنده ۳دسامبر نوشت، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکاقوی‌ترین اظهارات خود را درباره لزوم حمایت صهیونیست‌ها از غیرنظامیان غزه بیان کرد و نسبت به خطرات افراط در حملات هشدار داد. آستین، به اسرائیل هشدار داد که اگر از غیرنظامیان فلسطینی در غزه محافظت نکند، در خطر «شکست استراتژیک» قرار دارد. وی گفت: «اسرائیل پیروز نخواهد شد مگر اینکه از غیرنظامیان محافظت کند و کریدورهای بشردوستانه ایجاد کند.» آستین گفت: «در این نوع نبرد، مرکز ثقل، جمعیت غیرنظامی است. اگر آنها را به آغوش دشمن سوق دهید شکست استراتژیک را جایگزین پیروزی تاکتیکی خواهید کرد.»

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد: «راه‌حل دو دولتی تنها راه خروج از مناقشه فلسطین و اسرائیل است... من بارها برای رهبران اسرائیل روشن کرده‌ام که حفاظت از غیرنظامیان در غزه یک مسوولیت اخلاقی و یک ضرورت استراتژیک است.» لوید آستین همچنین گفت که واشنگتن اجازه نخواهد داد روسیه در اوکراین به پیروزی برسد و قصد دارد به کمک‌های نظامی به کی‌یف ادامه دهد. الجزیره هم در گزارش ۲دسامبر نوشت، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درحالی‌که روز شنبه برای کمک به آغاز آتش‌بس جدید وارد قطر شد، گفت: فرانسه از از سرگیری خشونت‌ها در غزه «بسیار نگران» است.

مکرون در یک کنفرانس مطبوعاتی در اجلاس آب و هوای COP۲۸ در دبی گفت که این وضعیت مستلزم دو برابر شدن تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس پایدار و آزادی همه اسرا است. وی همچنین از اسرائیل خواست تا اهداف خود را در قبال حماس روشن کند. او گفت: «ما در لحظه‌ای هستیم که مقامات اسرائیلی باید اهداف و نیات نهایی خود را دقیقا مشخص کنند: نابودی کامل حماس؛ آیا کسی فکر می‌کند ممکن باشد؟ اگر این‌طور باشد، جنگ ۱۰سال طول خواهد کشید.»

اسرائیل مذاکره‌کنندگان موساد را از قطر بیرون کشید

الجزیره در گزارش ۲دسامبر نوشت، اسرائیل مذاکره‌کنندگان خود (از موساد) را از قطر خارج کرده است؛ قطری که همراه با مصر و ایالات متحده در مذاکرات میانجی‌گری می‌کند تا توقف مجدد جنگ اسرائیل و حماس را تضمین کند. دفتر نتانیاهو روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به دنبال بن‌بست مذاکرات و به دستور نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، دیوید بارنیا، رئیس موساد، به تیم خود در دوحه دستور داد به اسرائیل بازگردند.» این بیانیه حماس را متهم کرد که به شرایط عمل نکرده است.

در این بیانیه آمده است که این توافق بر اساس فهرستی که به حماس منتقل شده و مورد توافق قرار گرفته بود شامل آزادی تمام زنان و کودکانی بود که در غزه بودند. ساعاتی بعد، حماس گفت تا زمانی که جنگ غزه به پایان نرسد، دیگر با اسرائیل مبادله زندانی نخواهد شد. صالح العاروری، معاون رئیس این گروه به الجزیره گفت: «موضع رسمی ما این است که تا زمان پایان جنگ، مبادله زندانیان دیگری انجام نخواهد شد.» وی افزود: «آنچه از اسرای اسرائیلی باقی مانده سربازان و غیرنظامیانی هستند که در ارتش خدمت می‌کنند.» این مقام حماس گفت که این گروه آماده است تا «اجساد اسرائیلی‌های مرده را در ازای شهدای خودمان مبادله کند؛ اما ما برای نبش قبر این اجساد به زمان نیاز داریم.»

وی گفت: «اشغالگران اسرائیل اصرار دارند که ما هنوز زنان و کودکان را در آغوش داریم؛ اما همه آنها را آزاد کرده‌ایم.» علی هاشم در گزارشی برای الجزیره از دوحه گفت: با توجه به این واقعیت که اکنون خواسته‌ها در حال تغییر است، اسرائیلی‌ها از حماس می‌خواهند که سربازان زن را آزاد کند. وی گفت: «این البته برای حماس قیمت متفاوتی دارد.» او افزود: «مساله اصلی همچنین این است که حماس از ابتدا همه چیز را برای همه ارائه می‌کرد: اسرای اسرائیلی در ازای همه اسیران فلسطینی در اسرائیل.»

آخرین اخبار غزه

«ویرجینیا پترومارکی» و «استفن کیلن» در گزارش ۳دسامبر در الجزیره نوشتند، مدیرکل دفتر رسانه‌های دولتی غزه به الجزیره گفت که طی ۲۴ساعت گذشته (شنبه تا یکشنبه) بیش از ۷۰۰فلسطینی در غزه جان باخته‌اند. الجزیره همچنین نوشت که گزارش‌ها حاکی از درگیری فلسطینی‌ها با ارتش اسرائیل در محله‌های شیخ رضوان و الناصر است. این در حالی است که قرار است ۶۰۰ شهروند خارجی با ملیت‌های دوگانه از غزه به مصر بروند. از این میان، بیش از ۳۰۰نفر شهروندان کانادا و آمریکا هستند. همچنین تعدادی هم شهروندان آلمان، نروژ، یونان، ترکیه و فیلیپین هستند. روز جمعه هم مرز رفح باز شد و ۹۰۰خارجی با شهروندی دوگانه وارد مصر شدند. «هاشم اهل بره» خبرنگار الجزیره هم نوشت وزرای خارجه کشورهای عربی و اسلامی قرار است از روز سه‌شنبه در دوحه جمع شوند و درباره سرنوشت و آینده غزه و تحولات جاری این منطقه گفت‌وگو کنند.