«طالبان پاکستانی» دیروز صبح با دو حمله انتحاری ۸۰ نفر را کشتند

گروه بین‌الملل- گروه موسوم به طالبان پاکستانی مسوولیت بمب‌گذاری انتحاری در شمال غرب این کشور را برعهده گرفت. به گزارش بی.‌بی.‌سی بامداد دیروز؛ جمعه؛ وقوع دو انفجار انتحاری در یک مرکز آموزش شبه نظامیان وابسته به ارتش پاکستان در منطقه شمال غرب این کشور به کشته شدن دست کم هشتاد نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر منجر شد که تقریبا همه آنان را دانشجویان این مرکز تشکیل می‌دادند.

ساعاتی پس از اجرای این حملات، فردی که خود را احسان‌الله و سخنگوی طالبان پاکستانی معرفی می‌کرد، در تماس تلفنی با مراکز خبری گفت که این گروه مسوولیت حملات انتحاری روز جمعه را بر عهده می‌گیرد. این شخص، که از نقطه نا‌معلومی سخن می‌گفت، اظهار داشت که این حمله «نخستین عملیات در انتقام از شهادت» اسامه بن‌لادن، رییس شبکه القاعده است که ۱۲ روز پیش در حمله نیروهای آمریکایی به مخفیگاه او در پاکستان کشته شد. احسان‌الله تهدید کرد که حملات دیگری نیز در راه است.

در گزارش‌های مربوط به عملیات روز جمعه، به نقل از منابع پلیس محلی آمده است که وضعیت بیش از چهل تن از زخمی‌های این حملات وخیم است و بیم آن می‌رود که آمار تلفات این واقعه افزایش یابد. به گفته این منابع، در حملات روز جمعه، در حالی که تعدادی از دانشجویان در حال سوار شدن به یک خودرو بودند، یکی از مهاجمان، مواد منفجره همراه خود را در نزدیک در ورودی این آموزشگاه منفجر کرد و بلافاصله پس از آن، انفجار شدیدتری روی داد.

در همین حال، خبرگزاری‌ها به نقل از منابع محلی، عامل انفجار اول را یک فرد حدود بیست ساله گزارش کردند و افزودند که مهاجمان، به منظور وارد کردن بیشترین تلفات انسانی، در بمب های خود بلبیرینگ به کار برده بودند. حمله نظامی آمریکا به مخفیگاه بن‌لادن در پاکستان اعتراضاتی را در آن کشور در پی داشته است. در مورد چگونگی وقوع دومین انفجار و عامل آن هنوز جزئیاتی در دست نیست.

«آکادمی پلیس» که در روز جمعه هدف حمله قرار گرفت یکی از مراکز متعدد تربیت نیروهای شبه نظامی در مناطق ناآرام پاکستان است که اگرچه وظیفه رویارویی مستقیم با شورشیان مسلح را بر عهده دارند، اما معمولا از امکانات حفاظتی چندانی برخوردار نیستند. مراکز نظامی و غیرنظامی پاکستان طی سال‌های اخیر هدف حملات متعدد گروه‌های تندرو بوده که صدها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است. گفته می‌شود که به خصوص مناطق شمال غرب این کشور واقع در نزدیکی مرز افغانستان محل اصلی فعالیت گروه‌های تندرو است که با شورشیان طالبان در افغانستان و شبکه القاعده هم ارتباط دارند.