حماس گروهی تروریستی نیست

گروه بین‌الملل- عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب که از او به عنوان نامزد سمت ریاست‌جمهوری مصر نام برده می‌شود، تاکید کرد که حماس را پس از امضای سند آشتی ملی فلسطینی دیگر نباید گروهی تروریستی دانست و هم برای رفع حصر غزه و هم برای شفاف سازی برنامه‌های اتمی، باید رژیم صهیونیستی را زیر فشار سنگین گذاشت.

عمرو موسی که در روزهای انقلاب مصر، با رفتن به میان مردم در میدان التحریر قاهره، عملا از حکومت حسنی مبارک ابراز برائت کرد در مصاحبه سه‌شنبه با واشنگتن پست، ضمن تاکید براینکه خود را شایسته احراز پست ریاست جمهوری مصر می‌داند، در‌باره مسائل مهم منطقه اظهارنظر کرد. این در شرایطی است که موسی سال‌ها وزیر خارجه دولت مصر و پیش از آن نیز از صاحب‌منصبان همیشگی دولت‌های این کشور بود.

عمر موسی در بخش دیگری از مصاحبه خود تاکید کرد: «این موضع که حماس موجودیتی تروریستی دارد، دیدگاهی است که گروه معدودی از کشورها بر آن پافشاری می‌کنند نه اکثریت».

دبیرکل اتحادیه عرب اضافه کرد که برای رفع حصر غزه، رژیم صهیونیستی باید زیر فشار جهانی باشد. او تاکید کرد که اکثریت ملت مصر از این حصر ناراحت هستند. عمرو موسی در بخش دیگری از سخنان خود، مشارکت عملی مصر با رژیم صهیونیستی در زمان حسنی مبارک در برقراری حصر غزه را موجب ناخشنودی مصری‌ها دانست.

هرچند موسی معتقد است که پیمان صلح امضا شده ۳۲ سال پیش میان مصر با رژیم صهیونیستی را به عنوان «قرارداد» باید هنوز نیز رعایت کرد و اگر او رییس جمهوری مصر شود به آن پایبند خواهد بود، اما اضافه کرد که این امر به طرف مقابل نیز بستگی دارد و اسرائیل باید موجب عملی شدن طرح صلح عربی که مصر نیز حامی آن هست، شود؛ طرحی که با اجرای آن، سایر کشورهای عرب نیز با اسرائیل رابطه داشته باشند نه تنها یکی دو کشور. دبیر کل اتحادیه عرب در مورد مناسبات با آمریکا نیز گفته است که این روابط باید بر اساس وضعیت جدید حاکم بر مصر، ضمن رعایت دیدگاه‌های ملت مصر باشد و «دورانی که آمریکایی‌ها می‌توانستند تنها با یک نفر (حسنی مبارک) مسائل را حل و فصل کنند پایان یافته است.» موسی با انتقاد از حسنی مبارک گفت که او دهه‌ها سیاست خارجی را به گونه‌ای پیش می‌برد که مردم مصر با آن مخالف بودند؛ او مناسبات مصر با اعراب را با قضیه فلسطینی‌ها ربط داده بود، در حالی که این‌ها دو مقوله جدا هستند.