گروه بین‌الملل- ماهر اسد، برادر کوچک بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، همراه با ۱۲ تن دیگر از مقامات بلندپایه این کشور، به اتهام آنچه که دست داشتن در سرکوب اعتراضات مردم سوری توصیف شده‌است، مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا شدند. به گزارش خبرگزاری مهر اسامی آنان دیروز در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا منتشر شد. در میان این نام‌ها علاوه بر ماهر اسد، که بعنوان مرد قدرتمند گارد ریاست جمهوری و سرپرست عملیات سرکوب معرفی شده است، اسامی علی مملوک رییس سازمان اطلاعات سوریه و محمد ابراهیم شعر وزیر جدید کشور سوریه دیده می‌شود. این تحریم‌ها عبارت است از مسدود شدن دارایی‌های این افراد در خارج از سوریه و صادر نکردن روادید برای آنان. ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، در جلسه روز دوشنبه خود، همچنین سوریه را مورد تحریم تسلیحاتی و تحریم تجهیزات سرکوب قرار دادند.

به گزارش برخی منابع خبری مخالفان سیاسی سوریه مردم را دیروز - سه‌شنبه- به ادامه تظاهرات فراخواندند. این در شرایطی است که برخی منابع ادعا می‌کنند که در جریان هشت هفته جنبش اعتراضی این کشور، بیش از ۶۰۰ نفر کشته و حدود ۸ هزار نفر بازداشت یا ناپدید شده‌اند. در همین حال، سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد، مقام‌های سوری هنوز مجوز لازم برای ورود کاروان کمک‌های بشردوستانه این سازمان به شهر درعا را صادر نکرده‌‌اند. در همین حال و به گزارش خبرگزاری مهر، فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: هنوز کاروان کمک‌های بشردوستانه وارد شهر درعا نشده است. فرحان حق در پاسخ به پرسشی در خصوص بدقولی مقامات سوریه گفت: «ما در تلاشیم دلیل این که چرا تا حالا کاروان این کمک‌ها به درعا نرسیده را روشن کنیم. باید دید که این کاروان کمک‌ها در روزهای آینده می‌‌تواند وارد شهر درعا بشود یا نه.» در همین حال مشاور رییس‌جمهوری سوریه گفت که اوضاع در حال حاضر تحت کنترل است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا بثینه شعبان، مشاور بشار اسد، که اغلب به عنوان سخنگوی دولت ایفای نقش می‌کند، گفت: «شاهدیم که اوضاع در سوریه تحت کنترل قرار می‌گیرد. فکر می‌کنم خطرناک‌ترین زمان را گذراندیم و اوضاع آرام شده است.» شعبان در گفت‌وگو با نیویورک تایمز تاکید کرد: «افرادی که شامل افراطیون، قاچاقچیان و یکسری افراد خلافکار بودند قصد داشتند در کشور ناامنی ایجاد کنند.

شما نمی‌توانید در مورد افرادی که می‌خواهند شورش‌های مسلحانه در کشور به راه بیاندازند، مهربان باشید.» او افزود: «از مخالفان خواسته‌ایم تا مذاکرات را آغاز کنند. می‌خواهیم از اتفاقات اخیر به عنوان یک فرصت استفاده کنیم. می‌خواهیم از این فرصت در راستای حرکت در سطوح مختلف به ویژه سطوح سیاسی استفاده کنیم.» از سوی دیگر خبرگزاری فارس گزارش داد که اسد دیروز با شماری از روحانیون سوریه دیدار کرده‌است. شماری از روحانیون پس از این دیدار، گفت‌وگو با رییس جمهوری را «بسیار مثبت» ارزیابی و اعلام کردند که برخی خواسته‌های مردم را به گوش اسد رساندند.