صادرات چین رکورد شکست

عکس: رویترز

شادی آذری

آمار رسمی که دیروز توسط دولت چین منتشر شد نشان داد که صادرات این کشور در ماه آوریل به بالاترین رکورد تاریخی خود رسیده و مازاد تجاری آن را به بیش از سه‌برابر میزان پیش‌بینی شده رسانده است. این آمار در شرایطی منتشر شده است که آمریکا و چین، اقتصادهای شماره یک و شماره دوی جهان، در قالب هیات‌های بلندپایه‌ای از دو کشور در اجلاس سالانه مذاکرات اقتصادی و استراتژیک شرکت کرده‌اند تا موضوعاتی از قبیل مازاد تجاری چین، نرخ یوآن در برابر دلار، کسری بودجه آمریکا و غیره را به بحث و مذاکره گذارند.

به گزارش بلومبرگ، ناظران اظهار داشته‌اند که وزیر خزانه‌داری آمریکا، تیموتی گیتنر در نخستین روز این اجلاس دو روزه که از دوشنبه آغاز شد، در صدر هیات آمریکایی لحنی ملایم‌تر را نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شد در قبال سیاست‌های ارزی چین از خود نشان داده و از تلاش‌های این دومین اقتصاد بزرگ جهان در جهت اصلاح نظام ارزش‌گذاری بر پول خود تقدیر کرده است.

گیتنر روز دوشنبه گفت: «چین در جهت ایجاد نرخ پول انعطاف‌پذیرتر پیشرفت‌هایی داشته و توانسته است از وابستگی اقتصاد خود بر صادرات بکاهد.» اما در همین شرایط بود که خبر مازاد تجاری عظیم چین منتشر شد. این باعث شد احتمال تشدید فشارهای آمریکا بر چین برای افزایش نرخ یوآن در برابر دلار افزایش یابد.

بر اساس آماری که دیروز دفتر گمرکات چین منتشر کرد، مازاد تجاری این کشور در ماه آوریل به ۴/۱۱ میلیارد دلار بالغ شده و از پیش‌بینی همه ۲۷ اقتصاددانی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کرده بودند، متجاوز شده است. در برآورد هفته گذشته این اقتصاددانان آمده بود که صادرات چین ۴/۲۹ درصد افزایش یافته است و واردات ۲۸ درصد. بنابراین مازاد تجاری چین در این ماه ۳ میلیارد دلار اعلام خواهد شد.

ارقام رسمی که دیروز منتشر شد اما نشان داد که مازاد تجاری چین نزدیک به چهار برابر این برآورد بوده است. از سوی دیگر صادرات چین نیز در این ماه با ۳۰ درصد افزایش به ۱۵۶ میلیارد دلار رسید اما رشد واردات چین کند شد و به ۲۲ درصد کاهش یافت.

سال‌هاست که آمریکا ادعا می‌کند چین بخاطر دستکاری در نرخ واحد پول خود -یوآن- توانسته است صادرات خود را تقویت کند و به چنین مازاد تجاری عظیمی دست یابد.

این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که چین نیز از سوی دیگر آمریکا را به خاطر کسری بودجه‌ عظیمش مورد سرزنش قرار می‌دهد و مدعی است این کسری بودجه آمریکا است که باعث ایجاد نابرابری در سطح تجارت دو کشور شده است.

افزایش دوباره مازاد تجاری چین و رسیدن آن به بالاترین رکورد خود در سال جاری ممکن است فشارها را بر این بزرگ‌ترین صادرکننده جهان و دارنده بزرگ‌ترین ذخایر ارزی دنیا افزایش دهد تا از نا‌برابری‌های تجاری بکاهد و با افزایش سریع‌تر نرخ یوآن، تورم خود را کاهش دهد. روز دوشنبه وزیر خزانه‌داری آمریکا، تیموتی گیتنر و معاون نخست‌وزیر چین، وانگ ژیشان در اجلاس سالانه مذاکرات اقتصادی و استراتژیک آمریکا- چین خواستار حل مناقشات ارزی این دو اقتصاد بزرگ جهان شدند.

بانک خلق چین در ماه آوریل اجازه داده بود که ارزش یوآن ۹/۰ درصد افزایش یابد و این بزرگ‌ترین افزایش یک ماهه طی سال جاری بود.

قیمت‌های مصرف‌کننده چین هم در ماه مارس ۴/۵ درصد افزایش یافت که این بیشترین افزایش طی ۳۲ ماه اخیر بوده است. برآوردها حکایت از آن دارد که این افزایش در ماه آوریل بالغ بر ۲/۵ درصد بوده است. قرار است دفتر آمار چین امروز داده‌های مربوط به تورم را منتشر کند.