اتحاد محافظه‌کاران و اسرائیلی‌ها

دفتر مطبوعاتی حزب کمونیست یونان با اشاره به محاصره و بمباران مرگبار غزه توسط اسرائیل و دولت ارتجاعی نتانیاهو با حمایت آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو، حملات اسرائیل و حمایت دولت نئودمکراسی از کشتار فلسطینیان توسط اسرائیل و اجتناب از حمایت از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس را محکوم کرد. از دیدگاه این حزب، دولت یونان، در عمل طرف راهزن، جنایتکار و ماشین نظامی اسرائیل را گرفته و کشور را در طرح‌های آمریکا- ناتو گرفتار کرده است. این حزب حمایت خود از راه‌حل دو کشوری، تشکیل کشور مستقل فلسطینی در مرزهای۱۹۶۷ به پایتختی بیت‎المقدس شرقی اعلام کرده است و تاکید دارد حمایت از این موضع به معنای قرار گرفتن در سمت درست تاریخ است.

این حزب دیدار نخست‌وزیر این کشور از اسرائیل را «تحریک‌آمیز و شراکت در جرم» توصیف می‌کند. به اعتقاد این حزب، اظهارات نخست‌وزیر پیرامون «حق اسرائیل جهت دفاع از خود» و اینکه اجرای این حق «هزینه کلان انسانی نداشته باشد» خشمگین‌کننده است. به‌راستی چند نفر باید کشته شوند که بتوان گفت که هزینه کلان انسانی به‎وجود آمده است؟ اظهارات نخست‎وزیر در مقطعی بیان می‎شود که صدها نفر در حمله به بیمارستان غزه و ۱۸نفر در حمله کلیسای سنت «پورفیریوس» کشته شدند. هیچ حمایتی از دولت نتانیاهو و دولت تروریستی اسرائیل نمی‎کنیم. هیچ تسهیلات، پایگاه و دیگر زیرساخت‌های کشور نباید در اختیار کسانی قرار گیرد که می‌خواهند کشور را به عامل قربانی کردن مردم فلسطین تبدیل کنند. دولت، احساسات مردم یونان را که از همان لحظه اول با همبستگی در کنار مبارزه عادلانه مردم فلسطین ایستاد، نمایندگی نمی‌کند. مدافعان اسرائیل توسط مردم یونان منزوی خواهند شد.

یونان اخیرا شاهد تجمع اعتراضی در منطقه «الفسینا» واقع در غرب آتن در اعتراض به استفاده از پایگاه هوایی این منطقه توسط آمریکا برای پشتیبانی از نیروهای آمریکایی مستقر در شرق مدیترانه بوده است. پافیلیس، سخنگوی گروه پارلمانی حزب کمونیست و دبیر کل شورای جهانی صلح نیز خواستار تقویت مبارزه علیه جنایات اسرائیل شد. او خواستار خروج ارتش اسرائیل از خاک غزه و دسترسی مردم فلسطین به غذا، آب، سوخت و دارو شده و بر ضرورت خاتمه یافتن اشغال سرزمین‌های فلسطینی، تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‎المقدس شرقی است. او خواستار آزادی تمام زندانیان سیاسی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل و احیای حق بازگشت پناه‌جویان فلسطینی بر اساس قطعنامه سازمان ملل شد.

شمار قابل توجهی از شهروندان یونانی از طریق شبکه‌های اجتماعی موضع‌گیری‎های اخیر دولت را مورد انتقاد قرار داده‌اند. هشتگ «شرم» به‌مدت ۲۴ساعت در رتبه اول ایکس یونان (توییتر سابق) قرار گرفت که مردم در پیام‎های گوناگونی موضع دولت را «شرم‌آور» توصیف کردند. در یک‌ماه اخیر تجمعات مختلفی در سطح شهر و در مقابل پارلمان و از سوی انجمن هماهنگ‌کننده سندیکاهای کارگری برگزار شد و در آن تعدادی از نمایندگان حزب کمونیست و سفیر فلسطین در آتن شرکت کردند. تظاهرات‌کنندگان شعارهایی همچون «فلسطین آزاد»، «نه به اشغالگری» سر داده و پلاکارد «کشتار مردم فلسطین در غزه را متوقف کنید» در دست داشتند. گروه پارلمانی حزب کمونیست یونان در پارلمان اروپا طی نامه‌ای به رئیس شورای اتحادیه اروپا، رئیس کمیسیون اروپا و رئیس پارلمان اروپا خواستار تسهیل باز شدن مسیرهای بشردوستانه برای حمایت از مردم فلسطین و عدم قطع یا کاهش بودجه اروپا به فلسطینیان شدند.

پس از اینکه یک فلسطینی ۲۲ساله در جریان تظاهرات همبستگی با مردم غزه، پرچم فلسطین را بر تیر برق در یکی از میادین شهر آتن نصب کرد، توسط ماموران نیروی انتظامی شناسایی و دستگیر شد. وزیر حفاظت از شهروند اعلام کرد که فلسطینی مورد نظر به نقض ماده۱۴۱ قانون کیفری یونان که شامل «ایجاد اخلال در روابط دوستانه یونان با کشور خارجی» است، متهم شده است. دستگیری تبعه فلسطینی با واکنش شدید مردم در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. از دیدگاه افکار عمومی اقدام پلیس برای بازداشت و تشکیل پرونده برای یک جوان ۲۲ساله فلسطینی به‌دلیل نصب پرچم فلسطین همراه با پرچم یونان روی ستون برق در این تظاهرات اقدامی غیرقابل‌قبول و تحریک‌آمیز است. حزب مخالف، دولت را به تلاش برای ایجاد وحشت در میان مردم و جرم‌انگاری واکنش به جنایات مستمر اسرائیل در فلسطین است.

تشکیل پرونده قانون کیفری که تبعه فلسطینی را با اتهام ایجاد خطر اقدامات تلافی‌جویانه علیه کشور یونان و ایجاد اخلال در روابط دوستانه کشور یونان با کشور خارجی را شدیدا مورد انتقاد قرار داده و خواستار آزادی تبعه فلسطینی و توقف هرگونه مداخله کشور در قتل‌عام مردم فلسطین توسط اسرائیل شده‌اند. مقامات یونانی در روزهای اخیر به دنبال فشار افکار عمومی تا حدودی از مواضع اولیه خود عقب‌نشینی کرده‌اند. یراپتریتیس وزیر خارجه یونان در اجلاس شورای امور خارجی اتحادیه اروپا که در بروکسل برگزار شد، خواستار اعلام فوری وقفه بشردوستانه برای انتقال مجروحان به بیمارستان‌های خارج از غزه شد. وی اجرای ابتکارات برای برقراری جاده‌های اصلی به‌منظور ارسال کالاهای اساسی به مردم غزه را پیشنهاد و تاکید کرد که باید اصول یکسان درباره تمام اشکال تجاوزگری، نقض حاکمیت و تروریسم اعمال شود. وی همچنین بر لزوم ایجاد کریدورهای بشردوستانه پایدار به‌منظور جریان مستمر کمک‌های انسان‌دوستانه تاکید کرد.