گروه بین‌الملل- دیروز،دوشنبه، قیمت نفت نسبت به کاهش هفته گذشته رشد کرد و به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار نزدیک شد، زیرا کاهش ارزش دلار قیمت نفت را برای سرمایه‌گذارانی که از دیگر ارزها استفاده می‌کنند ارزان‌تر کرد. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه ژوئن به ۵۴/۹۹ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با سقوط ۶۲/۲ دلاری در رقم ۱۸/۹۷ دلار ثابت شد. در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژوئن ۶۵/۱۱۱ دلار در هر بشکه معامله شد.

هفته گذشته به دلیل افزایش ارزش دلار و نگرانی سرمایه‌گذاران از کندی رشد اقتصادی آمریکا قیمت نفت ۱۵ درصد سقوط کرد. این درحالی است که برخی تحلیل‌گران از افزایش بهتر از حد انتظار مشاغل آمریکا در ماه آوریل دلگرم شدند. در این ماه مشاغل بخش غیرکشاورزی تا ۲۴۴ هزار مورد افزایش یافت. اما نرخ بیکاری از ۸/۸ درصد در ماه مه به ۰/۹ درصد رسید.

مرکز بارکلیز کپیتال گزارش داد: «عوامل تاثیرگذار در بازار نفت تغییر نکرده است و تقاضای جهانی برای نفت همچنان خوب است. روند کلی قیمت نفت بیش از آن که نزولی باشد، صعودی خواهد بود.»اما دیگر تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند افزایش قیمت بنزین در آمریکا تقاضا برای نفت را کاهش خواهد داد و قیمت نفت نزولی خواهد شد. این درحالی است که رشد اقتصادی آمریکا در فصل نخست کند شد و به ۸/۱ درصد رسید. مرکز کپیتال اکونومیکس در گزارشی عنوان کرد: «پیش‌بینی می‌کنیم به دلیل کاهش رشد اقتصادی جهان، افزایش ارزش دلار و از میان رفتن مزیت به وجود آمده به دلیل ناآرامی‌های خاورمیانه، قیمت نفت دچار کاهش خواهد شد.»در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه ژوئن، قیمت بنزین به ۱۶/۳ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۲۷/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب معامله شد.