گروه بین‌الملل - رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) که برای برگزاری هجدهمین نشست خود در جاکارتا گردهم آمده‌اند، روز یکشنبه ناامیدی و نگرانی خود را از حل نشدن مناقشه مرزی تایلند و کامبوج اعلام کردند. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبر آسیا، سران آ.سه.آن معتقدند این مناقشه فرآیند همگرایی اقتصادی منطقه‌ای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا را با موانع جدی روبه‌رو خواهد کرد.

رییس‌جمهوری اندونزی که ریاست اجلاس سران آ.سه.آن را بر عهده دارد، صبح یکشنبه نشست از پیش تعیین نشده‌ای را با رهبران دو کشور تشکیل داد.

بر اساس این گزارش، این نشست در پی مناقشه لفظی روز شنبه نخست وزیران دو کشور در افتتاحیه نشست سران صورت می‌گیرد. درگیری لفظی شنبه که تاکنون در نشست‌های رسمی آ.سه.آن سابقه نداشته است، نگرانی جدی را برای همگرایی اقتصادی آینده اتحادیه به وجود آورده است. بنینگو آکینو رییس جمهوری فیلیپین در اظهارنظری در این خصوص گفت: چنانچه دو عضو این اتحادیه با یکدیگر درگیر باشند و نتوانند مناقشه خود را حل کنند، چطور می‌توان از یک خانواده واحد در آ.سه.آن سخن گفت.

رییس جمهوری فیلیپین اعلام کرد که به نخست وزیر کامبوج گفته است آیا فیلیپین می تواند کمکی به حل موضوع بکند، اما هون سن نخست وزیر کامبوج در پاسخ به وی فقط لبخند زده است.