گروه بین‌الملل- کاخ سفید اعلام کرد که اسامه بن لادن سرکرده گروه القاعده، روز یکشنبه و زمانی که پس از مقاومت در برابر دستگیری کشته شد، مسلح نبوده است.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، همزمان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، اعلام کرد که درباره این عملیات به دولت پاکستان چیزی نگفته بود، زیرا نگران بود پاکستانی‌ها اطلاعات را نشت دهند و ماموریت فاش شود. سازمان اطلاعات ارتش پاکستان، آی اس آی، روز سه‌شنبه گفت که از ناکامی در شناسایی محل اختفای بن لادن شرمنده است.

دولت پاکستان داشتن هرگونه اطلاع پیشاپیش از عملیات علیه بن لادن را رد می‌کند. بن لادن، ۵۴ ساله، بنیانگذار و سر‌کرده القاعده بود.

باور همگانی بر این است که او دستور حملات در نیویورک و واشنگتن در روز ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ و همچنین شمار دیگری از بمبگذاری‌های مرگبار را صادر کرده بود. جی کارنی سخنگوی کاخ سفید گفت که همسر بن لادن اولین مامور آمریکایی که وارد اتاق شد را «هل» داد. این زن از ناحیه پا تیر خورد، اما کشته نشد.

مقام‌های کاخ سفید روز دوشنبه گفته بودند که این زن در تبادل آتش و پس از آنکه بن لادن از او به عنوان سپر بلا استفاده کرده بود، کشته شد. کارنی گفت: «ما انتظار مقاومت زیادی را داشتیم و با مقاومت زیادی هم روبه‌رو شدیم.

آدم‌های زیاد دیگری در مجتمع بودند که مسلح بودند.» او افزود که شخص اسامه بن لادن مقاومت کرد و به ضرب گلوله کشته شد، اما مسلح نبود. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا هم اکنون مشغول بررسی مواد و مدارکی است که در حمله ضبط شده است، که شامل حافظه سخت رایانه، دی وی دی و سایر اسناد می‌شود.

کارنی گفت که هنوز تصمیمی در مورد انتشار عکسی از جسد بن لادن گرفته نشده است. به گفته او عکس جسد «خیلی هولناک» است و ممکن است احساسات بعضی را شعله ور کند. مصاحبه‌ای در نشریه تایم منتشر شده که در آن با لئون پانتا رئیس سیا درباره قتل بن لادن گفت‌وگو شده است.

او در این مصاحبه گفت که «سیا مشارکت با متحد جنوب آسیایی خود در مراحل اولیه (برنامه عملیات علیه بن لادن) را مردود دانسته بود.» پانتا اضافه کرده‌است که «تصمیم گرفته شد که هر تلاشی برای کار با پاکستانی ها می‌تواند ماموریت را خراب کند و اینکه آنها ممکن است هدف‌ها را باخبر کنند.»

پاکستان سال گذشته یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کمک نظامی و انسان‌دوستانه از آمریکا دریافت کرد و در مقابل پشتیبانی لجستیکی از ماموریت ناتو در افغانستان ارائه کرد.

با این حال روابط میان اسلام آباد و واشنگتن به دلیل این سوءظن آمریکا که سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی اس آی) به طور پنهانی از پیکارجویان در افغانستان حمایت می‌کند و همچنین به دلیل حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در نواحی قبیله نشین پاکستان متشنج شده است. وزارت خارجه پاکستان از عملکرد آی اس آی دفاع کرده و در مورد اقدامات یکجانبه آمریکا ابراز «نگرانی عمیق» کرده است. این وزارتخانه با تاکید بر اینکه اقدامات یکجانبه نباید عادی شود، افزود که سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان در سال‌های اخیر اطلاعات خود را با آمریکا در میان گذاشته‌اند. وزارت‌خارجه پاکستان اضافه کرده‌است تا جایی که به مجتمع هدف گرفته شده مربوط می‌شود، آی اس آی از سال ۲۰۰۹ اطلاعاتش را با سیا و سایر دستگاه‌های اطلاعاتی (کشورهای) دوست تقسیم می‌کرد.

مقام‌های آمریکایی تاکنون درباره دستگیری یا قصدشان برای دستگیری فرد یا افرادی در حمله به محل اقامت بن لادن اظهار نظر نکرده‌‌اند.

در همین حال یک مقام اطلاعاتی پاکستان به بی بی سی گفت: «ما کاملا شگفت‌زده شدیم. آنها قبل از این که ما بخواهیم واکنش نشان بدهیم، آمدند و رفتند.» خبرنگار بی بی سی می‌گوید ساکنان ابیت‌آباد گفته‌اند یک ساعت قبل از حمله، نیروهای پاکستانی از آنها خواستند که چراغ خانه‌هایشان را خاموش کنند.

اما مقام آی اس آی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی این مساله را رد کرد و گفت که پاکستان هیچ اطلاعی از این عملیات نداشته است. در اظهار نظری دیگر

آصف علی زرداری، رییس‌جمهوری پاکستان در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن‌پست این موضوع را که کشته شدن بن‌لادن در پاکستان نشانه شکست این کشور در مبارزه با تروریسم است، رد کرده است. زرداری در این مطلب نوشت که پاکستان «آن طور که غالبا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، هیچ‌گاه خاستگاه و محل پرورش نیروهای افراطی نبوده و نخواهد بود.» اما جان برنن، رییس بخش مبارزه با تروریسم در کاخ سفید گفته است: «این که بن‌لادن در داخل پاکستان هیچ سیستم حمایتی نداشته، غیر قابل تصور است.»