گروه بین‌الملل- پس از دو هفته افزایش شاخص‌ها در وال‌استریت به دلیل گزارش‌های خوب درآمدی، نتایج ضعیف درآمدی شرکت پفیزر و دیگر شرکت‌ها دست‌کم برای یک روز، از قدرت این افزایش کاست. روز سه‌شنبه شرکت پفیزر، این بزرگ‌ترین شرکت داروسازی جهان، نتایج فصلی کمتر از حد انتظاری را گزارش داد. ارزش سهام شرکت‌های کلورکس، مولسون و بیزرهومز سقوط کرد زیرا گزارش‌های درآمدی این شرکت‌ها نیز ضعیف‌تر از انتظارات بود.

این مساله موجب کاهش شاخص‌های عمده همچون شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ شد. شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۳/۱ درصد سقوط کرد.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۶۰/۴ واحد یا ۳/۰ درصد افت کرد و به ۶۲/۱۳۵۶ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۴۶/۲۲ واحد یا ۸/۰ درصد سقوط کرد و به ۶۲/۲۸۴۱ واحد رسید. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۵/۰ درصد رشد کرد و در رقم ۵۱/۱۲۸۰۷ واحد ثابت شد.

سهام شرکت پفیزر بدترین عملکرد را در میان شرکت‌های تشکیل‌‌دهنده شاخص داوجونز داشت. این شرکت پیش‌بینی درآمدی خود را برای سال ۲۰۱۱ کاهش داد. در نتیجه ارزش سهام آن حدود ۳ درصد سقوط کرد.

این درحالی است که گزارش‌های ناخوشایند درآمدی شرکت‌های آمریکایی بر دیگر بازارهای سهام تاثیر منفی گذاشت و دیروز، چهارشنبه، بورس‌های آسیا و اروپا دچار کاهش شدند.

همچنین اشتیاق برای خرید دارایی‌های پرخطر اندک بود زیرا سرمایه‌گذاران نگران احتمال وقوع حملات تروریستی درپی کشته شدن اسامه بن‌لادن به دست کماندوهای آمریکایی بودند.

بانک مریل لینچ آمریکا در گزارشی عنوان کرد: «بازار سهام از این خبر خوش استقبال کرد، اما نگرانی‌هایی در مورد اقدامات تلافی‌جویانه وجود دارد.»

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۸/۰ درصد سقوط کرد و به ۰۴/۶۰۳۶ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۲/۰ درصد کاهش یافت و به ۷۹/۷۴۸۶ واحد رسید. شاخص سی-ای‌سی-۴۰ فرانسه نیز ۲/۰ درصد افت کرد و به ۰۳/۴۰۸۹ واحد رسید.

گزارش روز سه‌شنبه بانک خلق چین نیز به کاهش شاخص‌ها کمک کرد. این گزارش از تداوم نگرانی‌ها درمورد تورم حکایت داشت. چنین نگرانی‌هایی بانک مرکزی چین را وادار به اعمال محدودیت‌های بیشتر بر وام‌دهی خواهد کرد.

شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۴/۱ درصد سقوط کرد و به ۲۴/۲۳۳۱۵ واحد رسید. شاخص‌ها در سرزمین اصلی چین نیز بیشترین کاهش را طی دو ماه گذشته ثبت کردند. شاخص شانگهای کامپوزیت ۳/۲ درصد سقوط کرد و به ۰۲/۲۸۶۶ واحد رسید. شاخص شنزن کامپوزیت ۲/۲ درصد افت کرد و به ۲۸/۱۱۸۷ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۹/۰ درصد کاهش یافت و به ۶۴/۲۱۸۰ واحد رسید. بورس‌های سنگاپور و مالزی نیز دچار کاهش شدند. اما بورس‌های تایوان و نیوزیلند رشد کردند. بورس ژاپن به مناسبت تعطیلات بسته بود.