بایدن درحالی‌که در تابستان۲۰۲۰ علیه ترامپ کمپین برگزار می‌کرد، اعلام کرد: «دیواری دیگر ساخته نخواهد شد.» اما موج عظیم مهاجرت در نیم‌کره غربی، موضوعی که دهه‌ها روسای جمهور را آزار می‌دهد، فشار قابل توجهی بر سیاست‌های بایدن و دولتش آورده و آرمان‌های او را به‌طور بنیادی تغییر داده است. بایدن به جای تبدیل شدن به رئیس‌جمهوری که به سرعت سیاست‌های سلف خود را تغییر دهد، مکررا تلاش کرده تا با پذیرش یا حداقل تحمل برخی از سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ، مهاجرت تعداد بی‌سابقه‌ای از مردم - و پیامدهای سیاسی که ایجاد کرده است -را کاهش دهد. حتی این تغییر رویه به یک «دیوار» ختم شد. روز پنج‌شنبه، مقامات دولت بایدن به‌طور رسمی به دنبال لغو مقررات زیست‌محیطی برای اجازه ساخت بیش از ۲۰مایل دیوار مرزی در بخشی از تگزاس شدند.

این بخشی است که موج عظیمی از مهاجران وارد کشور می‌شوند. این اقدام یک دوربرگردان خیره‌کننده درباره یک موضوع سیاسی و اخلاقی بود که بایدن و دموکرات‌ها زمانی پایبندی به آن را جزء اصول لاینفک خود می‌دانستند. بودجه ساخت دیوار در زمان تصدی ترامپ توسط کنگره تصویب شده بود و روز جمعه رئیس‌جمهور گفت اعتراضی برای استفاده از آن ندارد. بایدن روز جمعه به خبرنگاران گفت: «مساله دیوار! بله خب! من گفته بودم که دستم برای انتخاب باز نیست. همان‌طور که می‌دانید کنگره قانونی را برای ساخت چیزی تصویب می‌کند، چه آن قانون برای ساخت یک ناو هواپیمابر باشد چه ساخت دیوار یا کاهش مالیات. من نمی‌توانم بگویم چون خوشم نمی‌آید، انجام نمی‌دهم. من چنین کاری نخواهم کرد.» مقامات کاخ سفید مدعی هستند که سال‌ها تلاش نافرجام کردند تا کنگره را وادار کنند که پول دیوار را به اولویت‌های دیگر مرزی اختصاص دهند.

آنها گفتند وکلای بایدن توصیه کرده‌اند که تنها راه برای دور زدن این قانون که رئیس‌جمهوری را ملزم می‌کند طبق دستور کنگره پول خرج کند، طرح شکایت است. با این حال دولت ترجیح داده است که هزینه این کار را به جان نخرد. مقامات گفتند که این پول باید تا پایان دسامبر خرج شود. در روز پنج‌شنبه در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند دیوار مرزی موثر خواهد بود یا نه بایدن – که مدت‌هاست گفته دیوار موثر نخواهد بود – به سادگی گفت: «نه». با این حال، گروه‌های حقوق بشری خشمگین هستند و رئیس‌جمهوری را به کنار گذاشتن اصولی متهم می‌کنند که بر اساس آن مبارزات انتخاباتی انجام داده است. آنها او را به خاطر گشودن فرصت‌های جدید و قانونی برای برخی از مهاجران، از جمله هزاران مهاجر از ونزوئلا، ستایش می‌کنند؛ اما تغییرات اخیر او درباره سیاست‌های اجرایی را زیر سوال می‌برند.