گروه بین‌الملل- صادرات ترکیه که در سال گذشته بیش از ۱۱ درصد رشد داشت، همچنان رو به افزایش است و در چهارمین ماه سال جاری میلادی با بیش از ۲۵ درصد رشد به ۸/۱۱ میلیارد دلار رسید. به گزارش ایرنا، رشد صادرات ترکیه در چهار ماه اول سال جاری میلادی نیز با ۲۱/۲۲ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۴۳ میلیارد و ۲۶۴ میلیون و ۳۴۱ هزار دلار رسید.

«محمد اکشی»، رییس مجمع صادرکنندگان ترکیه موسوم به «تیم» روز یکشنبه در شهر غازی آنتپ آمار مربوط به صادرات ترکیه در ماه آوریل، چهار ماه اول سال جاری و یک سال گذشته منتهی به آوریل سال جاری را اعلام کرد.

مجمع صادرکنندگان ترکیه طبق سنت اول هر ماه میلادی آمار صادرات ترکیه را در یکی از شهرهای فعال در زمینه صادرات، با برگزاری کنفرانس خبری اعلام می‌کند.

بر اساس اعلام این مجمع در ماه آوریل صادرات این کشور با ۴۵/۲۵ درصد افزایش نسبت به آوریل سال گذشته به ۱۱ میلیارد و ۷۹۸ میلیون و ۳۳۲ هزار دلار و در یک سال گذشته منتهی به آوریل سال جاری نیز با ۴۸/۱۵ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۱۲۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون و ۸۹۱ هزار دلار رسید.

در آوریل سال جاری بیشترین صادرات را با یک میلیارد و ۷۹۲ میلیون دلار بخش صنایع خودروسازی ترکیه انجام داد. بخش صنایع شیمی ترکیه با یک میلیارد و ۶۱۱ میلیون دلار در مقام دوم و بخش صنایع آهن و فولاد نیز با یک میلیارد و ۴۶۷ میلیون دلار در ردیف سوم قرار گرفت.

هدف صادرات ترکیه در سال جاری میلادی ۱۲۷ میلیارد دلار است که به رغم کاهش جدی در صادرات ترکیه به کشورهای خاورمیانه درگیر با حرکت‌های مردمی با رویکرد این کشور به بازارهای جدید به ویژه در شرق و خاور دور از رشد قابل توجهی برخوردار شده و انتظار می‌رود رکورد سال ۲۰۰۸ میلادی که ۱۳۲ میلیارد دلار بود شکسته شود.

«ظفر چاغلایان» وزیر بازرگانی خارجی ترکیه قول داده است افت ناشی از صادرات این کشور به مناطق بحرانی را با افزایش صادرات به کشورهای هندوستان، چین، مالزی، آمریکا و روسیه تلافی خواهند کرد.

ترکیه که از سال ۱۹۹۰ میلادی به بعد به ویژه در دوره بعداز ۲۰۰۳ میلادی شتاب خیره‌کننده‌ای به صادرات خود داد و در سال ۲۰۰۸ میلادی یعنی پیش از وقوع بحران مالی جهانی برخاسته از آمریکا بیش از ۱۳۲ میلیارد دلار صادرات داشت، هدف ۵۴۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ میلادی را دنبال می‌کند. سال یادشده صدمین سال تاسیس جمهوری ترکیه خواهد بود.

دولت آنکارا مدعی است در سال ۲۰۲۳ میلادی ترکیه را در ردیف دهمین قدرت بزرگ اقتصادی جهان قرار خواهد داد. ترکیه هم اکنون شانزدهمین قدرت اقتصادی جهان محسوب می‌شود.