پسر قذافی کشته شد

سیف‌العرب، پسر قذافی در حملات هوایی ناتو کشته شد- عکس: AFP به دنبال حملات هوایی ناتو رخ داد

کشته شدن پسر قذافی و سه نوه‌اش

سایه ماندگار

دولت سرهنگ قذافی، حاکم لیبی، دیروز اعلام کرد که او از حمله هوایی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - به ترابلس جان سالم به در برده است اما یکی از هفت پسر او و همچنین سه نوه‌اش در این حمله کشته شده‌اند. این اقدام نشان‌دهنده تشدید حملات هوایی ناتو به لیبی و افزایش فشار بر قذافی برای کناره‌گیری از قدرت است.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، سیف العرب قذافی، پسر ۲۹ ساله معمر قذافی و برادر کوچک سیف‌الاسلام و سه نوه او که گفته می‌شود همگی کمتر از ۱۲ سال سن داشتند در حمله هوایی نیروهای ناتو کشته شدند. این اولین تلفات تایید شده حمله نیروهای ناتو به ترابلس، پایتخت لیبی است. در شرایطی که تعداد کشته شدگان عملیات هوایی ناتو هنوز مشخص نیست و نمی‌توان تعداد آن را به طور مستقل ارزیابی کرد، پرسش‌های جدیدی درباره تفسیر ناتو از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای حفاظت از جان غیر‌نظامیان مطرح شده ‌است.

سیف العرب قذافی، پسر ششم معمر قذافی و متولد سال ۱۹۸۲ میلادی بود. او در سال‌های اخیر بیشتر در آلمان زندگی کرده ‌بود. موسی ابراهیم سخنگوی دولت لیبی در همین ‌باره گفت که معمر قذافی و همسرش در خانه سیف العرب قذافی در ترابلس بودند که یک هواپیمای ناتو به این خانه موشک شلیک کرده است.

این دومین بار در طی هفت روز گذشته است که به محلی در نزدیکی اقامتگاه قذافی حمله هوایی انجام می‌‌شود. پیشتر حمله‌‌ای به ساختمانی در مجموعه متعلق به قذافی انجام شده بود که گفته می‌شود او و همکارانش برخی اوقات در آنجا کار می‌‌کنند.

موسی ابراهیم در نشست خبری دیروز صبح خود در ترابلس گفت: «‌این یک عملیات آشکار برای ترور رهبر این کشور بود.» او اضافه کرد: «‌قوانین بین‌المللی چنین اقدامی را مجاز نمی‌‌داند. این اقدام بر ‌اساس هیچ نظام اخلاقی یا اصولی مجاز نیست.» ابراهیم تاکید کرد که سرهنگ قذافی و همسرش که در خانه و در کنار دوستان و خانواده‌‌شان بوده‌‌اند آسیبی ندیده‌‌اند.»

موسی ابراهیم در بخش دیگری از سخنانش گفت: «از جامعه جهانی می‌خواهیم که به دقت به آن چه رخ داده نگاه کنند زیرا این قانون جنگل است.»این در حالی است که خبرنگار بی‌بی‌سی در ترابلس، پایتخت لیبی، که بعد از حمله‌های ناتو به محل حادثه رفته است، گفت که با در نظر داشتن شدت تخریب و میزان خرابی‌هایی که رخ داده است، به سختی می‌توان باور کرد که کسی در این محل بوده و آسیبی ندیده است. به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی، مجتمع ویلای مسکونی که این حمله‌ها به آن انجام شده، کاملا تخریب شده است و یک بمب عمل‌نکرده هم در محل بود. او اضافه کرد که همه اجساد از محل جمع‌آوری شده‌اند، ولی بر اساس شواهد، در زمان تخریب، اعضای یک خانواده در این ویلا حضور داشته‌اند.

به دنبال انتشار خبر کشته شدن یکی از پسران سرهنگ قذافی در بنغازی، از پایگاه‌های مخالفان دولت لیبی، صدای تیراندازی‌هایی که نشانه شادی بود، در سراسر این شهر به گوش می‌رسید.

با این حال، ناتو هدف‌گیری عمدی حاکم لیبی و اعضای خانواده او را رد کرده و در بیانیه‌ای تاکید کرده است که اهداف حملات شنبه شب این سازمان، اهداف نظامی در نزدیکی محل کشته شدن پسر قذافی بوده است. ژنرال شارل بوشار، فرمانده عملیات لیبی ناتو گفت که همه اهداف این سازمان نظامی هستند و نیروهای آن، افراد را هدف قرار نمی‌دهند. به گفته او هدف حمله، یک مرکز فرماندهی نظامی در محله باب العزیزیه ترابلس بوده است. در عین حال، کنستانتین کساچف، رییس کمیسیون امور خارجه پارلمان روسیه، نیروهای ناتو را متهم کرده از اختیاراتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد به آنها داده است، فراتر رفته‌اند و به دنبال حذف سرهنگ قذافی هستند.

با وجود آنکه هفت پسر و یک دختر او نقش مهمی در دولت و اقتصاد لیبی دارند، گفته می‌‌ ‌شود که سیف‌‌العرب با سایر برادرانش از جمله سیف‌‌الاسلام تفاوت‌‌های عمده‌‌ای داشت و بیشتر عمر خود را در شهر مونیخ آلمان گذرانده بود. بسیاری از مردم لیبی می‌‌گویند که هیچگاه تصویر او را هم ندیده‌‌اند. در سال ۲۰۰۷ میلادی مجله اشپیگل آلمان در خبری کوتاه نوشت که سیف ‌العرب قذافی به دلیل درگیری با دربان یک کلوب شبانه در مونیخ دستگیر شده است اما سر ‌انجام هیچ اتهامی به او وارد نشده ‌است.در شرایطی که مردم در شهر بنغازی، پایتخت غیر‌رسمی مخالفان و همچنین شهر مصراته در غرب لیبی که برای ماه‌‌ها است صحنه درگیری میان نیروهای قذافی و مخالفان است به شادمانی پرداختند، بسیاری از افراد عادی خبر کشته ‌شدن فرزند قذافی و سه نوه او را را خبری جعلی و دروغین توصیف می‌کنند که برای برانگیختن حس همدردی مردم از سوی حاکم لیبی منتشر شده ‌است.رمضان الشیخی که گفت برادرش در یکی از زندان‌‌های سرهنگ قذافی کشته شده ‌است، در همین ‌باره اظهار داشت: «‌هرگونه ابراز همدردی با قذافی اقدامی بی ‌جاست. من واقعا از شنیدن خبر کشته ‌شدن پسر او خوشحالم. او سرانجام درد کشته ‌شدن یکی از نزدیکانش را چشید.»

این در شرایطی است که در اوایل روز سه‌‌شنبه مقامات ناتو پیشنهاد آتش‌‌بس از سوی قذافی را رد و تاکید کردند که مذاکره با او اشتباه است. قذافی این پیشنهاد را از طریق یک ویدئو که توسط تلویزیون دولتی لیبی پخش شد، ارائه داد. او همچنین تاکید کرد که هیچ گاه کشورش را ترک نخواهد کرد.قذافی اضافه کرده ‌بود: «فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، آمریکا، بیایید، بیایید ، ما با شما مذاکره خواهیم کرد.» او ادامه داد: «‌شما دروغ می‌‌گویید که من مردم کشورم را می‌‌کشم. جسد ‌ها را به ما نشان دهید.»

بمب عمل نکرده در محل کشته شدن پسر قذافی- عکس:AFP