گروه بین‌الملل- با افزایش ارزش سهام شرکت کاترپیلار و دیگر شرکت‌های صنعتی، روز جمعه شاخص‌ها در وال‌‌استریت رشد کردند و شاخص‌های میانگین صنعتی داوجونز و نسدک کامپوزیت بهترین عملکرد ماهانه را از ماه دسامبر تاکنون رقم زدند. شرکت کاترپیلار که تولیدکننده ماشین‌آلات سنگین است، راه را برای رشد شاخص‌ها باز کرد. این شرکت جهش پنج‌برابری سود را گزارش داد و همچنین پیش‌بینی سود را برای کل سال افزایش داد. به دلیل چشم‌انداز مطلوب شرکت‌ها و پیش‌بینی تداوم سیاست‌های تسهیل پولی از طرف فدرال رزرو برخی نگرانی‌ها مبنی بر این که بازار سهام پس از پایان فصل درآمدی دچار کاهش خواهد شد، از میان رفت. افزایش شاخص نسدک کامپوزیت در ماه آوریل به دلیل کاهش ارزش سهام شرکت مایکروسافت و شرکت ریسرچ این موشن، سازنده گوشی‌های بلک‌بری، محدود شد. شرکت مایکروسافت گزارش داد فروش فصلی نرم‌افزار ویندوز کاهش یافته است. این مساله نشان‌دهنده کاهش تقاضا برای کامپیوترهای شخصی است. ارزش سهام این شرکت ۳ درصد افت کرد و به ۹۲/۲۵ دلار رسید. شرکت ریسرچ این موشن نیز پیش‌بینی درآمدی فصل نخست خود را کاهش داد. درنتیجه ارزش سهام این شرکت ۱۴ درصد سقوط کرد و به ۶۵/۴۸ دلار رسید.

اما افزایش ارزش سهام شرکت کاترپیلار به رشد شاخص داوجونز کمک کرد. ارزش سهام این شرکت ۵/۲ درصد جهش کرد و به ۴۱/۱۱۵ دلار رسید. این درحالی بود که ارزش سهام این شرکت در طول روز رکورد ۲۵/۱۱۶ دلار را نیز ثبت کرد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۳/۴۷ واحد یا ۳۷/۰ درصد افزایش یافت و به ۵۴/۱۲۸۱۰ واحد رسید. این شاخص طی هفته گذشته ۴/۲ درصد و طی ماه آوریل ۴ درصد جهش کرد و بهترین ماه را از ماه دسامبر تاکنون پشت‌سر گذاشت.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱۳/۳ واحد یا ۲/۰ درصد رشد کرد و به ۶۱/۱۳۶۳ واحد رسید. این شاخص طی هفته گذشته ۲ درصد و طی ماه آوریل ۸/۲ درصد جهش کرد. شاخص نسدک کامپوزیت ۰۱/۱ واحد یا ۰۴/۰ درصد رشد کرد و به ۵۴/۲۸۷۳ واحد رسید. شاخص نسدک طی هفته گذشته ۹/۱ درصد و طی ماه آوریل ۳/۳ درصد افزایش یافت.

گزارش‌های خوب درآمدی شرکت‌ها موجب شد شاخص‌های عمده در آخرین هفته ماه آوریل به بالاترین سطح سال ۲۰۱۱ برسند. روز چهارشنبه، شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ نسبت به کمترین سطح ۱۲ ساله خود، دوبرابر افزایش یافت. همچنین شاخص نسدک کامپوزیت در بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۰ تاکنون قرار دارد.

پس از آن که فدرال رزرو تعهد کرد نرخ بهره کوتاه مدت تغییر نخواهد داد، روز چهارشنبه شاخص راسل ۲۰۰۰ نیز که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است رکورد زد.