پیشنهاد قذافی برای مذاکرات صلح با ناتو

معمر قذافی، رهبر لیبی

گروه بین‌الملل- سرهنگ معمر قذافی، رهبر لیبی ضمن اعلام آمادگی برای مذاکره با ناتو، گفت که هیچ کس نخواهد توانست او را مجبور به ترک کشورش کند. به گزارش بی‌بی‌سی، قذافی این سخنان را در یک سخنرانی که از تلویزیون دولتی لیبی پخش شد بیان کرد.

او گفت که اگر آنها به جنگیدن ادامه دهند، با «آتش تمام عیار» مواجه خواهند شد.

سخنان قذافی پس از آن منتشر شد که ناتو از تلاش نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی برای مین گذاری اطراف شهر مصراته خبر داد.

قذافی با حضور در تلویزیون دولتی در نخستین ساعات روز شنبه، هر گونه تلاش برای تبعید او از لیبی را غیر قابل قبول دانست.پیش‌تر گزارش شده بود که دولت آمریکا و متحدانش در جست‌وجوی کشورهایی هستند که حاضر به اعطای پناهندگی به قذافی باشند.

قذافی ظاهرا در واکنش به این گزارش‌ها گفت: «هیچ کس نمی‌تواند مرا مجبور به ترک کشورم کند و هیچ کس نمی‌تواند به من بگوید که برای این کشور نجنگم».

او گفت که لیبی برای آتش بس آمادگی دارد، اما آتش‌بس نمی‌تواند یک طرفه باشد.

قذافی گفت: «ما به آنها حمله نکردیم... چرا آنها به ما حمله می‌کنند؟ بگذارند با آنها مذاکره کنیم».

نیروهای ناتو در حال حاضر برای اجرای یک قطعنامه سازمان ملل که برای حفاظت از مخالفان غیر‌نظامی حکومت لیبی صادر شده است، عملیات هوایی علیه نیروهای دولتی این کشور انجام می‌دهند.

رد پیشنهاد قذافی توسط ناتو

از سوی دیگر ناتو دیروز (شنبه) اعلام کرد، پیش از آنکه پیشنهاد آتش‌بس لیبی را بپذیرد، نیروهای معمر قذافی باید حملات خود را علیه غیرنظامی‌های لیبیایی متوقف کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس‌، یکی از مقامات ناتو اعلام کرد: اتحاد ناتو خواهان آن است که معمر قذافی، رهبر لیبی، دست از حرف زدن بکشد و به آنها عمل کند. ناتو دیگر نمی‌خواهد شاهد «حرف زدن و عمل نکردن» قذافی باشد. قذافی دیروز در سخنرانی تلویزیونی خود خواستار آتش‌بس و مذاکره با مقامات ناتو شده بود و گفته بود درها برای صلح باز است.

اما مقامات ناتو اعلام کردند، رژیم قذافی بارها آتش‌بس اعلام کرده است، اما به حملات خود در شهرها و علیه غیر نظامیان ادامه داده است. این مقام که خواست نامش فاش نشود، اظهار کرد: ساعاتی پیش از آنکه معمر قذافی پیشنهاد آتش بس موقت خود را مطرح کند، شهر بندری مصراته را آماج حملات خود قرار داد و ده‌ها تن را کشت.

این مقام ناتو افزود:‌ تمامی این اقدامات باید هم اکنون متوقف شود و پیشنهاد آتش‌بس باید معتبر و قابل اثبات باشد.