گروه بین‌الملل- «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که صلح در سوریه تنها با مذاکره مخالفان با «بشار اسد» رییس‌جمهوری این کشور برقرار می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، لاوروف گفت که بحران سوریه تا زمانی که مخالفان مذاکره با بشار اسد را رد می‌کنند و خواستار کناره‌گیری او به عنوان پیش‌شرط مذاکرات هستند، از راه مسالمت‌آمیز حل نمی‌شود. او افزود تا زمانی که مخالفان به لجاجت خود ادامه دهند، هیچ اتفاق خوبی برای سوریه رخ نمی‌دهد، نزاع مسلحانه ادامه پیدا می‌کند و مردم نیز می‌میرند.

لاوروف در نشستی خبری در مسکو در مورد وجود ناوگان دریایی این کشور در دریای مدیترانه گفت که وجود این ناوگان به ثبات در منطقه کمک می‌کند.

او در این کنفرانس تاکید کرد کشورش تنها طرفی است که تلاش کرد مخالفان سوری را وادار به نشستن پشت میز مذاکره کند و همچنان به تلاش‌های خود برای برگزاری مذاکرات مخالفان سوری و دولت این کشور ادامه می‌دهد.

لاوروف افزود که نمی‌توان از شورای امنیت برای مشروع کردن دخالت خارجی در نزاع‌های داخلی استفاده کرد.

وزیر خارجه روسیه در مورد خروج نزدیک به ۷۷ شهروند این کشور از سوریه نیز گفت که عملیات تخلیه گسترده شهروندان روسی از سوریه آغاز نشده است، اما برخی خانواده‌های روسی تصمیم گرفته‌اند که توسط هواپیماهایی که کمک‌های بشردوستانه به سوریه منتقل می‌کنند، به روسیه برگردند.

لاوروف درباره تنش روسیه و آمریکا درباره سپر دفاع موشکی نیز گفت که دو کشور مشکلات دشواری درباره مساله سپر دفاع موشکی دارند، اما مسکو به گفت‌وگوهای سازنده با واشنگتن و تقویت روابط اقتصادی و تجاری اهمیت می‌دهد.

او آمادگی کشورش برای همکاری با واشنگتن برای حل نزاع‌های بین‌المللی را نیز اعلام کرد. وزیر خارجه روسیه به بحران در مالی نیز اشاره کرد و گفت که کشورش امیدوار است همبستگی میان کشورهای اسلامی به وجود بیاید و اجازه ایجاد شکاف و اختلاف میان آنها را ندهند، همچنین مسکو امیدوار است که ثبات در کشور مالی برقرار شود.

لاوروف همچنین گفت که سیاست خارجی روسیه به دنبال تقویت جایگاه این کشور به عنوان یکی از مراکز قدرت در جهان در چارچوب نظام بین‌المللی چندقطبی است.