گروه بین‌الملل- در پی تصویب یک قطعنامه جدید علیه کره شمالی، این کشور اعلام کرد توانایی نظامی و هسته‌ای خود را تقویت خواهد کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، وزارت امور خارجه کره شمالی همچنین از خروج این کشور از مذاکرات شش جانبه هسته‌ای خبر داده است. بر اساس بیانیه‌ای که به وسیله خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر شد، این کشور به تقویت توان نظامی خود از جمله «قدرت بازدارنده هسته‌ای» دست خواهد زد.

این بیانیه چند ساعت پس از تصویب یک قطعنامه جدید در شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر شد.

قطعنامه شورای امنیت که در واکنش به پرتاب یک موشک دوربرد در ماه دسامبر به وسیله کره شمالی صادر شد، سازمان فضایی این کشور و تعدادی از مقام‌های آن را به فهرست تحریم‌های بین‌المللی اضافه کرده است. کره شمالی به وسیله این موشک، ماهواره‌ای را در مدار زمین قرار داده بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، این کشور را پیش تر از پرتاب موشک‌های دوربرد منع کرده بود.

وزارت امور خارجه کره شمالی، علت خروج این کشور از گفت و گوهای شش جانبه هسته‌ای را «وخیم‌تر شدن سیاست خصمانه ایالات متحده» عنوان کرده است.

کره شمالی در ده سال گذشته با شرکت در مذاکرات شش جانبه هسته‌ای با حضور آمریکا، روسیه، ژاپن، چین و کره جنوبی، درباره توقف برنامه اتمی خود در ازای دریافت کمک‌های اقتصادی مذاکره می‌کرد.

قطعنامه جدید شورای امنیت پس از توافق آمریکا با چین صادر شد. این قطعنامه به کره شمالی هشدار می‌دهد در صورتی که در آینده به آزمایش موشکی یا هسته‌ای جدیدی دست بزند، با اقدام چشمگیر جامعه بین‌المللی مواجه خواهد شد.

به گفته منابع دیپلماتیک در نیویورک، حمایت چین از قطعنامه جدید یک شکست سیاسی برای دولت کره شمالی است.

پیش از صدور این قطعنامه، هنگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین از اقدام کره شمالی در پرتاب موشک دوربرد، ابراز تاسف کرده بود.