کسب تنها ۳۱ کرسی برای احزاب لیکود و اسرائیل خانه ما یک شکست بزرگ برای نتانیاهو و لیبرمن به شمار می‌رود

گروه بین‌الملل- با به پایان رسیدن نوزدهمین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی (کنست)، نتایج اولیه نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم و حزب لیکود و به طور کلی راست‌گرایان تضعیف شده‌اند و این شکست فاحشی برای نتانیاهو رهبر حزب لیکود و هم‌پیمانش، آویگدور لیبرمن، رهبر حزب اسرائیل خانه ما به شمار می‌شود. به گزارش منابع خبری، نتایج اولیه نشان می‌دهد که این احتمال نیز می‌تواند مطرح باشد که نتانیاهو حتی بخت تشکیل کابینه را، در صورت عدم همکاری شماری از احزاب مذهبی، از دست داده باشد.

نتایجی که سه شبکه مهم تلویزیونی رژیم صهیونیستی در ساعت ۱۰ شامگاه سه‌شنبه سوم بهمن، یازده و نیم شامگاه ایران، منتشر کردند، نشان می‌دهد که ائتلاف موسوم به «لیکود - بیتینو» که از هم‌پیمانی میان دو حزب راست‌گرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن تشکیل شده بود، تنها توانسته است ۳۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی «کنست» را به‌دست آورد.

بر اساس این نتایج اولیه، حزب جدید «یش عاتید» (راه آینده) به رهبری روزنامه‌نگار جوان، یائیر لاپید توانسته است ۱۹ کرسی را از آن خود کند و به حزب دوم رژیم صهیونیستی مبدل شود.

حزب کارگر به رهبری خانم شلی یخیموویچ، روزنامه‌نگار رادیو رژیم صهیونیستی، بر اساس این نتایج اولیه، توانسته است ۱۷ کرسی را به‌دست آورد و حزب سوم این رژیم باشد.

حزبی که با رهبری نفتالی بنت، یک صهیونیست آمریکایی‌زاده و صاحب یک کمپانی کامپیوتری، به تازگی با نام «خانه یهودی» برپا شده و به لزوم مشارکت یهودیان مذهبی در جامعه و ارتش باور دارد، توانسته است ۱۲ کرسی را به‌دست آورد. این حزب در نقشه سیاسی رژیم صهیونیستی در جناح راست قرار می‌گیرد.

حزب تازه‌تاسیس «هاتنوعا» به رهبری خانم تسیپی لیونی وزیر خارجه پیشین هم توانسته است هفت کرسی کسب کند.

حزب چپ‌گرای «مرتص» به رهبری خانم ذهاوا گال اون نیز این بار ۷ کرسی به‌دست آورده که دو برابر بیش از انتخابات گذشته است.

حزب مذهبی «شاس» که رهبر روحانی آن،‌ربای عوادیا یوسف به داشتن دیدگاه‌های تند افراطی مذهبی شهرت دارد اما از محبوبیت در میان صهیونیست‌های مذهبی شرقی‌تبار بهره‌مند است، ۱۱ کرسی دوره پیشین خود را حفظ کرده‌است.

اما حزب مذهبی یهودی دیگری با نام «یهدوت هتوراه» که پای ثابت کابینه‌های پیشین راست‌گرا بوده‌است و یهودیان غربی‌تبار اشکنازی به آن رای می‌دهند، شش کرسی همیشگی خود را حفظ کرده است.

حزب جدید دیگری نیز که دیدگاه‌های راست‌گرایانه دارد و از کرسی‌هایی در این دوره کنست برخوردار شده، «عوتسما» (یا «قدرت») نام دارد که ممکن است وجود آن برای تشکیل کابینه‌ای به ریاست‌ بنیامین نتانیاهو اهمیت داشته باشد.

نتایج اولیه همچنین نشان می‌دهد که مجموعه احزاب متعلق به اعراب شهروند رژیم صهیونیستی نیز ۱۲ کرسی خود را حفظ کرده‌اند. آنها هرگز در هیچ‌یک از کابینه‌‌های رژیم صهیونیستی وارد ائتلاف نشده‌اند.

از این نتایج مقدماتی چنین برمی‌آید که شائول موفاز رهبر ایرانی‌زاده حزب «کادیما» شکست فاحشی متحمل شده و این حزب حتی یک کرسی کسب نکرده است.

آمار نشان می‌دهند که در این دوره از انتخابات رژیم صهیونیستی درصد بالایی از مردم شرکت کرده‌اند و ممکن است که تا بیش از شصت درصد آنها به پای صندوق‌ها رفته باشند که این بالاتر از چند دوره پیشین انتخابات است.

پنج میلیون و ششصد و پنجاه و شش هزار نفر از شهروندان رژیم صهیونیستی، که ۱۸ ساله به بالا هستند، صاحب حق رای بودند. از میان آنها، حدود نیم میلیون نفر در خارج از فلسطین اشغالی به‌سر می‌برند.

اسرائیلی‌ها درخارج از حق رای دادن برخوردار نیستند و بنابر این درصد واقعی رای‌دهندگان بدون احتساب این گروه از صهیونیست‌های سفر کرده به خارج، به بیش از هفتاد و پنج درصد می‌رسد که در دو دهه گذشته سابقه نداشته‌است.

با احتساب همه احزابی که بتوان آنها را در طیف راست نقشه سیاسی اسرائیل قرار داد، معلوم می‌شود که جناح راست احتمالا تنها ۶۱ یا ۶۲ کرسی دارد و جناح میانه و چپ توانسته است که ۵۸ تا ۵۹ کرسی به دست آورد.

حزب لیکود در شرایطی با ائتلاف با حزب «اسرائیل خانه ما» به طور مشترک ۳۱ کرسی را به‌دست آوردند که لیکود در انتخابات گذشته به تنهایی۲۷ کرسی کسب کرد و حزب تحت رهبری آویگدور لیبرمن نیز ۱۵ کرسی داشت؛ به ‌این ‌ترتیب کسب تنها ۳۱ کرسی برای هر دو حزب، یک شکست بزرگ برای نتانیاهو و لیبرمن، دو سیاستمدار قدیمی است که پیش‌تر به پیروزی خود اطمینان زیادی داشتند.

این در شرایطی است که هواداران حزب لیکود بلافاصله پس از نتایج اولیه مدعی شدند که بنیامین نتانیاهو هنوز می‌تواند کابینه خود را تشکیل دهد اما ناظران می‌گویند که دشواری‌های او برای تشکیل ائتلاف بسیار زیاد است.

هر کابینه‌‌ای به حمایت ۶۱ نفر از میان ۱۲۰ نماینده نیاز دارد اما بعید نیست که جناح میانه بتواند با یاری برخی از احزاب مذهبی، شیمون پرز رییس‌جمهوری را متقاعد کند که کار تشکیل کابینه را به یائیر لاپید رهبر حزب «راه آینده» یا خانم یخیموویچ رهبر حزب «کارگر» بسپارند.

این همه در شرایطی است که به گزارش پرس تی.‌وی، بر اساس نظرسنجی که پیش‌تر از جانب تایمز آف اسرائیل انجام شده‌بود،۴۳ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی، مسائل اقتصادی را مهم‎ترین مساله در انتخابات پارلمانی پیش روی رژیم صهیونیستی توصیف کردند.