مهر سکوت بایدن بر مهاجرکشی

در ماه‌های پس از آن، مقامات آمریکایی آشکارا از رفتار سعودی‌ها انتقاد نکرده‌اند، اگرچه مقامات وزارت امور خارجه در هفته گذشته پس از گزارش منتشرشده از قتل‌ها، گفتند که دیپلمات‌های آمریکایی این موضوع را با همتایان سعودی خود در میان گذاشته و از آنها خواسته‌اند تا در این‌باره تحقیق کنند. هنوز مشخص نیست که آیا این گفت‌وگوها بر اقدامات عربستان تاثیر خواهد گذاشت یا خیر؟‌ خشونت‌های نیروهای امنیتی سعودی در امتداد مرز در گزارشی از دیده‌بان حقوق بشر در هفته گذشته به منصه ظهور رسید که آنها را متهم به شلیک و پرتاب گلوله‌های انفجاری به سوی مهاجران اتیوپیایی کرد که باعث کشته شدن صدها و شاید هزاران نفر از آنها در طول یک دوره ۱۵ماهه شده است. این گزارش بر اساس مصاحبه با مهاجران و همراهان آنها، عکس‌ها و فیلم‌ها و عکس‌های ماهواره‌ای از منطقه مرزی تهیه شده است.

این گزارش به مهاجرانی اشاره می‌کند که می‌گویند مرزبانان سعودی قبل از اینکه به بازو یا پایشان شلیک کنند، از آنها پرسیده بودند که کدام بخش از بدن خود را برای دریافت گلوله ترجیح می‌دهند و یک پسر ۱۷ساله گفت که مرزبانان، او و یک مهاجر دیگر را مجبور به تجاوز به دو دختر کردند؛ درحالی‌که آنها این صحنه‌ها را تماشا می‌کردند. در این گزارش آمده است که اگر کشتن مهاجران، سیاست رسمی عربستان سعودی باشد، می‌تواند جنایت علیه بشریت باشد. در ماه ژانویه، ریچارد میلز، معاون نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، اشاره‌ای غیر مستقیم به این موضوع کرد و در نشست شورای امنیت درباره یمن گفت که «ما همچنان نگران سوء‌استفاده‌های ادعایی علیه مهاجران در مرز با عربستان هستیم.» میلز بدون اشاره به اینکه مقامات آمریکایی، اروپایی و سازمان ملل اخیرا متوجه شده‌اند که بسیاری از آفریقایی‌ها در مرز عربستان سعودی کشته شده‌اند، گفت: «از همه طرف‌ها می‌خواهیم تا به بازرسان سازمان ملل اجازه دسترسی به هر دو طرف مرز را بدهند تا این ادعاها را به‌طور کامل بررسی کنند.»

در بیانیه‌ای که شنبه‌شب برای نیویورک‌تایمز ارسال شد، پس از انتشار اولیه این مقاله، وزارت امور خارجه اعلام کرد که ایالات متحده پس از انتشار علنی نامه‌هایی که کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره این موضوع ارسال کرده بود، از اتهامات خاصی که مرزبانان سعودی مرتکب شده‌اند، مطلع شده است. این وزارتخانه گفت: «ایالات متحده نگرانی خود را به سرعت مقامات ارشد سعودی انتقال داده است.» در ادامه این بیانیه آمده است که مقامات آمریکایی «به‌طور منظم نگرانی‌هایشان را -از جمله در نشست شورای امنیت در ماه ژانویه- با طرف‌های سعودی مطرح کرده‌اند.» جزئیات جدید درباره کشتار مرزی عربستان در حالی منتشر می شود که بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به دنبال غلبه بر تنش‌های گذشته و ایجاد یک پیشرفت دیپلماتیک بین عربستان سعودی و اسرائیل است.

اواخر سال گذشته، زمانی که دیپلمات‌های آمریکایی از خشونت‌های مرزی باخبر می‌شدند، بایدن عربستان سعودی را به اقدام علیه منافع آمریکا بر سر برخی مسائل متهم کرد. رهبران عربستان تولید نفت را کاهش داده بودند که به‌طور بالقوه منجر به افزایش قیمت جهانی نفت قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای می‌شد. مقامات دولت بایدن فکر می‌کردند که به توافقی محرمانه با سعودی‌ها برای افزایش تولید رسیده‌اند؛ اما این توافق به‌خوبی پیش نرفت. بایدن قول داد که «عواقب» این کار را به عربستان سعودی تحمیل خواهد کرد. با تیره شدن بیشتر روابط، عربستان سعودی از پیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه پس از حمله روسیه به اوکراین خودداری کرده بود. به نظر می‌رسید تصمیم ریاض برای کاهش تولید نفت، از اقتصاد روسیه که متکی بر صادرات نفت و گاز است، حمایت می‌کند. اما در ماه‌های اخیر، بایدن و دستیارانش با مقامات سعودی درباره برقراری روابط دیپلماتیک کشورشان با اسرائیل صحبت کرده‌اند که یک کودتای ژئوپلیتیک خواهد بود.

در این گفت‌وگوها، سعودی‌ها از ایالات متحده ضمانت‌های امنیتی، سلاح‌های مرگبار بیشتر و کمک به برنامه انرژی هسته‌ای خواسته‌اند. بایدن ممکن است با محمد بن‌سلمان، ولیعهد، حاکم دوفکتوی عربستان سعودی، در حاشیه نشست رهبری گروه۲۰ در ماه آینده در دهلی‌نوی هند صحبت کند. برخی از اعضای کنگره که عمدتا دموکرات‌ها هستند، از عربستان سعودی به‌دلیل سابقه حقوق بشر، از جمله سال‌ها جنگ در یمن، به‌شدت انتقاد کرده‌اند. این قانون‌گذاران تقریبا به‌طور قطع تردیدهای بیشتری را درباره فروش تسلیحات بیشتر به عربستان سعودی یا همکاری با آن روی یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایجاد خواهند کرد؛ زیرا برخی از مقامات آمریکایی نگرانند که این برنامه بتواند پوششی برای پیشبرد برنامه تسلیحات هسته‌ای باشد.

به گفته یکی از افرادی که در یمن حضور داشت، در میان کسانی که در دسامبر گذشته توسط مقامات سازمان ملل در جریان این قتل قرار گرفت، استیون اچ.فاگین، سفیر ایالات متحده در یمن بود. این شخص گفت که در آن زمان، سازمان ملل همچنین اطلاعاتی را با دیگر افراد در وزارت خارجه و با دیپلمات‌هایی از فرانسه، آلمان، هلند، سوئد و اتحادیه اروپا به اشتراک گذاشته است. در داخل یمن، کشتار مرزی چیز مخفیانه‌ای نیست. برخی از حملات در تلویزیون یمن گزارش می‌شود و بسیاری از مجروحان آفریقایی به بیمارستان‌های یمن منتقل می‌شوند. مجاهد العانیسی، رئیس واحد اورژانس در بیمارستان الجمهوری یک مرکز یمنی در نزدیکی منطقه گذرگاه اصلی گفت: «ما هر روز با این موارد از مناطق مرزی مواجه می‌شویم: کشته‌ها و مجروحان شدید، زنان، پیران و کودکان.» او گفت: «بیمارستان به‌طور متوسط روزانه چهار یا پنج مورد را دریافت می‌کند.

بسیاری از آنها در کنار جاده بیهوش پیدا می‌شوند و ۱۲ساعت تاخیر با جراحاتی در سر، سینه و شکم خود به بیمارستان منتقل می‌شوند که نیاز به جراحی‌های فوری دارد. برخی نیاز به قطع عضو دارند. از هر ۱۰نفر یک نفر زن هستند.» او افزود: «این افراد بسیار نگران و به‌شدت زخمی شده‌اند.» امدادگران و مقامات سازمان ملل از اوایل سال گذشته خشونت‌ها را دنبال می‌کردند، اما تلاش‌های بین‌المللی برای بررسی این موضوع کم بوده و تلاش‌های عمومی برای متوقف کردن آن ناچیز بوده است. امدادگران گفتند که این به دلیل عوامل بسیاری است. ارائه کمک در مناطق جنگی مانند یمن مستلزم عصبانی نشدن میزبان‌ها، از جمله حوثی‌هایی که شمال یمن را کنترل می‌کنند. نقض حقوق بشر، مهم نیست که چقدر جدی باشد و تا زمانی که دیپلمات‌ها با شرکای ثروتمندی مانند عربستان سعودی تجارت می‌کنند، به ندرت اولویت پیدا می‌کند. بیشتر تلاش‌ها برای پاسخ‌گویی، ابتدا از عربستان سعودی می‌خواهد که در این‌باره تحقیق کند که تمایل چندانی به انجام آن نشان نداده است.

همچنین یکی دیگر از محدودیت‌ها، مکان کشتار آنها است که در یک منطقه مرزی غیرقابل دسترس واقع شده است؛ جایی که روزنامه‌نگاران، فعالان و سایر ناظران مستقل نمی‌توانند شاهد رویدادها باشند. خستگی ناشی از جنگ پیچیده هشت‌ساله در یمن نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین با توجه به این واقعیت که مهاجران عمدتا اتیوپیایی که از یمن عبور می‌کنند، قصد ندارند وارد اروپا شوند، از اهمیت موضوع برای کشورهای غربی کاسته است. علی مایاس که در مواتنا، یک گروه حقوق بشر یمن درباره مسائل مهاجرت تحقیق کرده است، گفت: «هیچ خطری برای اروپایی‌ها وجود ندارد. بنابراین آنها به مشکل توجه نمی‌کنند.» گروه‌های حقوق بشر مدت‌هاست که تهدیدهایی را علیه مهاجرانی از شرق آفریقا ثبت کرده‌اند که از خلیج عدن به یمن می‌روند و به سمت شمال به سمت عربستان سعودی می‌روند؛ جایی که امیدوارند کار پیدا کنند؛ اما با آزار و شکنجه روبه‌رو می‌شوند و فرار را ترجیح می‌دهند.

گفته می‌شود که گروه‌های حقوق بشری از حدود دو سال پیش شروع به دریافت گزارش‌هایی از افزایش خشونت در مرز کرده‌اند. سپتامبر گذشته، مواتنا گزارش داد که اجساد حدود ۳۰مهاجر یمنی و اتیوپیایی در ۱۲مه۲۰۲۲ در سمت مرز عربستان پیدا شده است که برخی از آنها دارای جراحات گلوله یا نشانه‌هایی از شکنجه بودند. گزارش حقوق بشر وزارت امور خارجه درباره اقدامات عربستان سعودی در سال۲۰۲۲ در یک پاراگراف به تحقیقات مواتنا اشاره می‌کند. اکتبر گذشته، گروهی از کارشناسان سازمان ملل گزارش‌هایی مشابه از دیده‌بان حقوق بشر دریافت کرد. آنها به ادعاهایی اشاره کردند مبنی بر اینکه نیروهای مرزبانی به مهاجران تیراندازی کرده‌اند و در چهار ماه اول سال۲۰۲۲ حدود ۴۳۰نفر را کشته‌اند و به زنان و دختران تجاوز کرده‌اند و برخی را برهنه به یمن بازگردانده‌اند.