هم ژاپن و هم کره‌جنوبی به مدت چهار سال با این مشکل مواجه شدند؛ زیرا ترامپ تهدید کرده بود که تعهدات امنیتی و اقتصادی دیرینه ایالات متحده را کاهش می‌دهد و در عین حال از چین، کره‌شمالی و روسیه در مقاطع مختلف حمایت کرده بود. بایدن و همتایانش در به رسمیت بخشیدن به یک اتحاد سه‌جانبه مدت‌هاست تلاش می‌کنند و امیدوارند که این اتحاد معماری استراتژیک خود را حفظ کند و بدون توجه به اینکه چه کسی در کاخ سفید خواهد بود، پایدار بماند.

بایدن در یک کنفرانس خبری مشترک با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن و یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی گفت: «این برای یک روز، یک هفته یا یک ماه نیست. این مربوط به سال‌ها و دهه‌ها روابطی است که ما در حال ایجاد آن هستیم.» او افزود: «هدف این است که ساختاری بلندمدت ایجاد شود تا این رابطه دوام بیاورد.» بایدن در نشست خبری مشترک با بیان اینکه تعهدات واشنگتن به توکیو و سئول پایدار است، افزود: «این اولین نشستی بود که من در کمپ‌دیوید با حضور سران ژاپن و کره‌جنوبی داشتم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین ادامه داد: «سه متحد همکاری دفاعی سه‌جانبه خود را در منطقه هند-پاسیفیک با انجام رزمایش‌های چندجانبه سالانه تقویت می‌کنند.» این مانورها بر اساس مانورهای دوره‌ای در منطقه انجام می‌شود که پیش‌تر خشم مقام‌های کره‌شمالی و چین را برانگیخته است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در یک نشست خبری جداگانه در پاسخ به اینکه آیا شراکت سه جانبه به منزله آغاز نوعی از ناتوی کوچک در منطقه پاسیفیک است، گفت: «خیر این‌طور نیست. این ناتو برای پاسیفیک نیست. ما این را گفته‌ایم. ما به این روند تاکید می‌کنیم. نشست روز جمعه در کمپ‌دیوید علیه کسی نیست.»

اگرچه بایدن مدعی شده که این نشست درباره چین نبوده است، اما خودش و شرکایش بارها به چین در اظهاراتشان برای خبرنگاران اشاره کردند. در جریان نشست رودررو با کیشیدا که اویل روز جمعه انجام شد، بایدن گفت: «دو طرف روی مقابله با رفتار خطرناک چین در منطقه دریای چین جنوبی همکاری دارند و بر ضرورت صلح و ثبات در تنگه تایوان نیز تاکید کرد.» همچنین در ادامه نشست سه‌جانبه، در پاسخ به سوال خبرنگاری که چرا آسیا باید درباره تضمین‌های آمریکا با توجه به کمپین ترامپ برای بازپس‌گیری ریاست‌جمهوری اعتماد کند- آن هم با بازگشت شعار «اول آمریکا»- بایدن بر ارزش ائتلاف‌ها در تضمین امنیت کشورهای متحد آمریکا در مواقع خطرناک تاکید کرد. بایدن گفت: «هیچ چیز زیادی وجود ندارد، اگر چیزی باشد، من با سلف خود درباره سیاست خارجی موافق نیستم.» او ادامه داد: «دور شدن از بقیه دنیا ما را ضعیف‌تر می‌کند، نه قوی‌تر. آمریکا با متحدانش قوی است و به همین دلیل ما ادامه خواهیم داد.» نشست در کوه‌های کاتوکتین مریلند نقطه عطفی در تلاش‌های بایدن برای ایجاد شبکه‌ای از مشارکت برای مقابله با سیاست تهاجمی چین در منطقه بود. درحالی‌که ایالات متحده مدت‌ها به‌طور جداگانه به ژاپن و کره‌جنوبی نزدیک بوده است، دو قدرت آسیایی نسل‌هایی را پرورش داده‌اند که آنها را از یکدیگر دور نگه داشته است.

در این شرایط همسویی در کمپ‌دیوید با تصمیم یون در تلاش برای پشت سر گذاشتن گذشته دو کشور امکان‌پذیر شد. نزدیکی او با توکیو در داخل و در میان مردمی که خاطرات طولانی از اشغال ژاپن در نیمه اول قرن بیستم را در اذهان خود جای داده‌اند، جایی برای محبوبیت ژاپنی‌ها نگذاشته است، اما هر دو طرف مشخص کردند که به‌دنبال شروعی تازه هستند. اورویل شل، مدیر مرکز روابط ایالات متحده و چین در انجمن آسیایی گفت: «این یک زخم طولانی و تلخ استعماری است که رئیس‌جمهور یون و نخست‌وزیر کیشیدا باید از روی آن بپرند.» بایدن امیدوار بود که با گرد هم آوردن رهبران ژاپن و کره‌جنوبی برای اولین نشست مستقل بین سه کشور، از آن بهره ببرد.او بارها از یون و کیشیدا به خاطر «شجاعت سیاسی» که نشان می‌دادند، تمجید کرد. رئیس‌جمهوری ایالات متحده مکان پرطنین کمپ دیوید را برای گفت‌وگوها انتخاب کرد تا بر اهمیتی که برای این ابتکار قائل است، تاکید کند و رهبران را به داستانی دعوت کند که محل رویدادهای مهم در طول دهه‌ها بوده است، از جمله مذاکرات ۱۳روزه جیمی کارتر در ۱۹۷۸ درخصوص میانجی‌گری صلح بین اسرائیل و مصر. بایدن با اشاره به اینکه این اولین‌باری است که از زمان تصدی ریاست‌جمهوری، رهبران خارجی را به کمپ دعوت می‌کند، گفت: «این یک معامله بزرگ است. این یک دیدار تاریخی است.» بقیه هم چنین احساساتی را تکرار کردند. یون گفت: «امروز به‌عنوان یک روز تاریخی یاد خواهد شد.» کیشیدا با این موضوع موافقت کرد و گفت که این واقعیت که این سه می‌توانند با هم جمع شوند «به این معنی است که ما واقعا از امروز تاریخ جدیدی می‌سازیم.» رهبران توافق کردند که یک خط سه‌طرفه برای ارتباطات بحران ایجاد کنند، همکاری موشک‌های بالستیک را تقویت کنند و تمرین‌های نظامی مشترک را گسترش دهند. آنها یک «تعهد به مشورت» کتبی صادر کردند که در آن تصمیم گرفتند «واکنش‌هایمان را به چالش‌های منطقه‌ای، تحریک‌آمیزها و تهدیدهایی که بر منافع و امنیت جمعی ما تاثیر می‌گذارند هماهنگ کنیم.»

 این تعهد به اندازه پیمان امنیتی متقابل ناتو گسترده نیست که حمله به یک عضو را حمله به همه می‌داند و به اندازه معاهدات دفاعی که ایالات متحده به‌طور جداگانه با ژاپن و کره‌جنوبی بسته است، پیش نمی‌رود. اما این ایده را تقویت می‌کند که سه قدرت پیوند خاصی دارند و انتظار دارند تا جایی که ممکن است استراتژی‌ها را هماهنگ کنند. چین ایده «مینی ناتو» در آسیا را به استهزا گرفته و واشنگتن را به رفتار تحریک‌آمیز متهم کرده است؛ اما دستیاران بایدن بر تفاوت با اتحاد آتلانتیک تاکید کردند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی گفت: «این به صراحت ناتو برای اقیانوس آرام نیست.»