گروه بین‌الملل- زلزله‌ای به بزرگی ۷/۳ در مقیاس ریشتر سواحل شرقی ژاپن را لرزانده و موجب ایجاد یک سونامی کوچک شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، امواجی به ارتفاع یک متر سواحل شهر ایشی نو ماکی را در استان می یا گی در بر گرفت. قبل از اینکه دست اندرکاران اخطارها را لغو کنند از ساکنان این شهر خواسته شده بود به مناطق مرتفع‌تر پناه ببرند. بر اساس اعلام مرکز زمین‌شناسی آمریکا، مرکز این زلزله در ۲۴۵ کیلومتری جنوب شرق کامیاشی و در عمق ۳۶ کیلومتری زمین قرار داشت. تا کنون گزارشی از تعداد قربانیان و مجروحان احتمالی این سوانح منتشر نشده است.

یک مجری تلویزیون دولتی به مخاطبانش گفت: «سونامی قبلی را به یاد بیاورید! به همسایه‌هایتان زنگ بزنید و خبرشان کنید و به جاهای مرتفع‌ بروید.»

در هشدارها بلندی امواج سونامی بین نیم تا دو متر ذکر شده بود. به گزارش رسانه‌های ژاپن کلیه اخطارهای مربوط به وضعیت اضطراری در ساعت ۱۹:۲۰ به وقت محلی لغو شده است. می یا گی در ماه مارس سال ۲۰۱۱ هم شاهد یک زلزله شدید و سونامی ویرانگر بود.

زلزله ٩ ریشتری سال ٢٠١١ سونامی عظیمی را رقم زد که بیش از پانزده هزار کشته بر جای گذاشت.

این زلزله همچنین به تخریب نیروگاه اتمی فوکوشیما منجر شد که نشت مواد و تشعشعات رادیواکتیو آن نگرانی‌های بسیاری را برانگیخت. خبرگزاری فرانسه می‌گوید هر چند کارگران نیروگاه‌ها به اماکن مرتفع‌تر منتقل شدند، اما این بار گزارشی درباره خرابی در نیروگاه‌ها منتشر نشده است. این در شرایطی است که مبارزات رسمی انتخابات زودهنگام مجلس نمایندگان ژاپن از روز سه شنبه گذشته آغاز شد و انرژی هسته‌ای و نوع نگاه به آن در صدر شعارهای انتخاباتی احزاب اصلی این کشور قرار گرفت. نودا که درحال حاضر نخست وزیر هم هست وعده کرد حداکثر تا سال ۲۰۴۰ ژاپن انرژی هسته‌ای را کنار بگذارد و بازسازی منطقه فوکوشیما تبدیل به نقطه آغاز و عطفی برای این کشور شود.