گروه بین‌الملل- پس از آنکه بحران بدهی‌ها حوزه یورو را دچار رکود کرد و درپی کندی رشد اقتصادی جهان، بوندس‌بانک آلمان پیش‌بینی رشد اقتصادی این کشور در سال آینده را بیش از یک درصد کاهش داد.

به گزارش بلومبرگ، بوندس‌بانک پیش‌بینی رشد اقتصادی آلمان در سال ۲۰۱۳ را از ۶/۱ درصد به ۴/۰ درصد کاهش داد و اعلام کرد این بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سال جاری ۷/۰ درصد رشد خواهد کرد. این درشرایطی است که پیش‌تر رشد یک درصدی برای سال جاری پیش‌بینی شده بود. بانک مرکزی آلمان همچنین گزارش داد اقتصاد این کشور در فصل چهارم کوچک و رشد اقتصادی در فصل نخست متوقف خواهد شد.

اما در سال ۲۰۱۴ اقتصاد آلمان رشد ۹/۱ درصدی را تجربه خواهد کرد.

۱۷ کشور عضو یورو، یعنی بزرگ‌ترین بازار صادراتی آلمان، در فصل سوم تسلیم رکود شدند؛ زیرا این کشورها از یونان گرفته تا اسپانیا برای مهار کسری بودجه مجبور به کاهش هزینه‌ها شده‌اند.

با این وجود، اعتماد کسب و کارها در آلمان به طور غیرمنتظره در ماه نوامبر با افزایش روبه‌رو شده است و سفارش‌های کارخانه‌ای، که معیاری برای تولید در آینده به شمار می‌رود، به دلیل بهبود تقاضا در خارج از حوزه یورو در ماه اکتبر رشد کرده است.

بوندس‌بانک در گزارش رشد اقتصادی خود آورده است: «به دلیل بحران اقتصادی در بخشی‌هایی از حوزه یورو و کندی رشد اقتصادی جهان، چشم‌انداز اقتصادی آلمان تیره است. اما این امید معقول وجود دارد که دوره ضعف اقتصادی چندان طولانی نخواهد بود و اقتصاد آلمان به رشد باز خواهد گشت.»

بانک مرکزی آلمان همچنین پیش‌بینی تورم در سال ۲۰۱۳ را از ۶/۱ درصد به ۵/۱ درصد کاهش داد و برآورد کرد افزایش سالانه قیمت مصرف‌کننده در سال ۲۰۱۴ به طور متوسط ۶/۱ درصد خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود نرخ تورم در سال جاری ۱/۲ درصد باشد.

این پیش‌بینی از نگرانی‌ها درباره نرخ تورم در آلمان می‌کاهد و به بانک مرکزی اروپا امکان کاهش بیشتر نرخ بهره را می‌دهد. ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا، روز پنج‌شنبه گفت حوزه یورو تا نیمه دوم سال آینده قادر نیست از رکود خارج شود.

بوندس‌بانک برای حوزه یورو نیز پیش‌بینی کرد:«احتمالا شرایط اقتصادی حوزه یورو در طول سال آینده تثبیت خواهد شد و این مساله بهبود اقتصادی را درپی خواهد داشت. اما شرط این رویداد این است که بحران بدهی‌ و بانکی در حوزه یورو تشدید نشود و تلاش برای یکپارچگی و اصلاحات ادامه یابد.»

از سوی دیگر، بانک مرکزی اروپا روز پنج‌شنبه پیش‌بینی رشد اقتصادی حوزه یورو را کاهش داد. این بانک پیش‌بینی کرد اقتصاد حوزه یورو در سال جاری ۵/۰ درصد و در سال ۲۰۱۳، ۳/۰ درصد کوچک خواهد شد؛ اما در سال ۲۰۱۴ رشد ۲/۱ درصدی را تجربه خواهد کرد.

بانک مرکزی آلمان در ادامه گزارش خود آورده است: «احتمال دارد حوزه یورو زودتر از آنچه در این پیش‌بینی فرض شده است بهبود یابد و رشد اقتصادی جهان بیشتر باشد، که در این صورت اقتصاد آلمان نیز با فرصت‌های بیشتری برای رشد رو به رو خواهد شد. اما از طرف دیگر، ممکن است رشد اقتصادی جهان کمتر از پیش‌بینی‌ها باشد یا بحران بدهی‌های اروپا در برخی کشورها تشدید شود که درنتیجه آن عملکرد اقتصادی آلمان نیز ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود.»

بوندس‌بانک همچنین اعلام کرد گرچه کندی رشد اقتصادی آلمان موجب افزایش چشمگیر نرخ بیکاری نخواهد شد، اما رشد مشاغل با سرعت سال‌های گذشته ادامه نخواهد یافت. براساس پیش‌بینی بانک مرکزی آلمان نرخ بیکاری از ۸/۶ درصد در سال جاری به ۲/۷ درصد در سال ۲۰۱۳ افزایش خواهد یافت و در سال ۲۰۱۴ به ۷ درصد خواهد رسید.

نرخ بهره بانکی بانک مرکزی اروپا بدون تغییر ماند

این در شرایطی است که بانک مرکزی اروپا روزپنج‌شنبه در جلسه شورای مدیران خود تغییری در نرخ بهره بانکی خود ایجاد نکرد. نرخ بهره بانکی کماکان ۷۵/۰ درصد باقی خواهد ماند.

با این وجود برخی از مسوولان بانک مرکزی اروپا اعتقاد دارند ادامه رکود اقتصادی در سه ماهه سوم سال در منطقه یورو و افزایش نرخ بیکاری می‌توانست کاهش نرخ بهره را تا نیم درصد توجیه کند.

ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا دلایل بدبینی این بانک را به حل نشدن مشکلات مربوط به بدهی‌های دولت‌های بدهکار منطقه یورو و حتی سیاست‌های مالی پولی آمریکا مربوط می‌داند. دراگی در ادامه می‌گوید: «ضعف و بحران اقتصادی در منطقه یورو تا سال آینده ادامه پیدا می‌کند. ادامه تردید در این منطقه، بر روی فعالیت‌های اقتصادی اثر خواهد گذاشت. در سال ۲۰۱۳ با افزایش تقاضا در بازار جهانی و انطباق سیاست پولی اروپا با دنیا، فعالیت‌های اقتصادی باید بتدریج احیا شوند. به این ترتیب، تاثیر اعتماد زیاد بازار در وضعیت اقتصادی دیده خواهد شد.»

در شرایطی که میزان افزایش قیمت‌ها در ماه‌های گذشته روندی نزولی داشته است بنا به پیش‌بینی‌های بانک مرکزی اروپا در سال ۲۰۱۳ قیمت‌ها ۹/۱ دهم درصد افزایش مجدد خواهند داشت.

پیش از این در ماه ژوئیه سال جاری، بانک مرکزی اروپا نرخ بهره خود را به منظور تقویت اقتصاد کشورهای منطقه یورو از یک درصد به ۷۵/۰ درصد کاهش داده بود.