چه اتفاقی افتاد؟

 به گفته وزارت امور خارجه این کشور، امارات متحده عربی روز یکشنبه بر ممنوعیت سفر شهروندان خود به لبنان تاکید کرد. این وزارتخانه در توییتی نوشت: «وزارت امور خارجه بر اهمیت پایبندی به ممنوعیت سفر شهروندان اماراتی به لبنان تاکید می‌کند.» سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز در هفته گذشته ممنوعیت یا محدودیت‌های سفر لبنانی خود را صادر و تکرار کردند. سفارت عربستان سعودی در لبنان روز جمعه اعلام کرد که عربستان سعودی بر اهمیت پایبندی به ممنوعیت سفر عربستانی‌ها به لبنان تاکید کرده و از همه شهروندان خود خواسته است که لبنان را ترک کنند. کویت توصیه‌ای به شهروندان خود برای اجتناب از مناطق پرخطر در روز شنبه به اشتراک گذاشت؛ اما ممنوعیت سفر صادر نکرد.

بریتانیا راهنمای سفر خود به لبنان را به «همه سفرها جز ضروری» به مناطق نزدیک اردوگاه عین‌الحلوه در جنوب لبنان محدود کرد. آلمان همچنین هفته گذشته به شهروندان خود نسبت به سفر به اردوگاه‌های فلسطینی در جنوب لبنان هشدار داد. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان در واکنش به صدور و هشدارهای ممنوعیت سفر گفت: هیچ دلیلی برای وحشت درباره امنیت کشورش وجود ندارد. به گزارش رویترز، میقاتی روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «در این وضعیت نیازی به نگرانی یا وحشت وجود ندارد.» وی افزود: «پیشرفت‌های قابل توجهی در حل مناقشه در اردوگاه عین‌الحلوه حاصل شده است و عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه نقش اطمینان‌بخشی به کشورهای عربی از محیط امن لبنان را بر عهده گرفته است.»

چرا حائز اهمیت است؟

سازمان «کودکان را نجات دهید» (Save the children) روز پنج‌شنبه هشدار داد که از زمان آغاز خشونت‌ها در عین‌الحلوه، بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان فلسطینی لبنان که بیش از نیمی از آنها کودک هستند، نزدیک به ۲۰هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. برخی از خانواده‌ها به سازمان کمک‌های جهانی گفتند که از ترک خانه‌های خود بسیار می‌ترسند، خانواده‌ها از هم جدا شده‌اند و بسیاری از آنها به‌دلیل تهدید تیراندازی که منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۳ نفر شد، به غذا و آب محدودی دسترسی دارند. عین‌الحلوه بزرگ‌ترین کمپ از میان ۱۲اردوگاه پناهجویان است که در حال حاضر حدود یک‌چهارم از ۸۰هزار ساکن آن آواره شده‌اند. به گفته آژانس سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی، «UNRWA»، لبنان میزبان ۲۰۵هزار پناهنده فلسطینی است.

پیشینه دستور جدید امارات

امارات در سال‌های اخیر بارها ممنوعیت سفر شهروندان خود به لبنان را صادر و بعد لغو کرده است. آخرین ممنوعیت در فوریه۲۰۱۹ برای شهروندانی بود که به‌دلیل ناآرامی‌های سیاسی این کشور به لبنان سفر می‌کردند. ابوظبی سپس این ممنوعیت را در اکتبر۲۰۱۹ لغو کرد؛ درحالی‌که یک هیات لبنانی به دنبال حمایت از اقتصاد بیمار خود از ابوظبی بازدید کردند. جنگ داخلی لبنان در سال۱۹۷۵ در پی درگیری میان مبارزان مسلح فلسطینی و احزاب مسیحی آغاز شد.