گروه بین‌الملل- سه برنده جایزه صلح نوبل از جمله دزموند توتو به اعطای جایزه صلح ۲۰۱۲ به اتحادیه اروپا اعتراض کردند. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، سه برنده جایزه صلح نوبل در سال‌های گذشته، در نامه‌ای سرگشاده به سازمان نوبل اعلام کردند که اتحادیه اروپا «با ارزش‌های مربوط به اعطای جایزه صلح نوبل مطابقت ندارد زیرا از اهرم نظامی برای تحقق امنیت استفاده می‌کند.» «دزموند توتو» از آفریقای جنوبی، «میرید ماگویر» از ایرلند شمالی و «آلدولفو پرز اسکوئیول» از آرژانتین در نامه‌ سرگشاده خود خواستار تعلق نگرفتن جایزه نوبل به اتحادیه اروپا شدند.

در متن این نامه آمده است: اتحادیه اروپا به طور مشخص یکی از قهرمانان صلحی نیست که آلفرد نوبل در ذهن خود داشت. ما از سازمان نوبل می‌خواهیم به وضوح اعلام کند که نمی‌تواند جایزه را به اتحادیه اروپا بدهد. آنها در نامه خود اعلام کردند: اتحادیه اروپا امنیت را بر پایه نیروهای نظامی و جنگ محقق ساخته و هرگز به نیاز برای تعیین رویکردی جایگزین برای تحقق امنیت توجهی نداشته است. دزموند توتو در سال ۱۹۸۴ به خاطر تلاش‌های غیر خشونت‌طلبانه‌اش برای مبارزه با آپارتاید برنده جایزه صلح نوبل شد. همچنین ماگویر به خاطر تلاش برای حل و فصل مناقشات در ایرلند شمالی در سال ۱۹۷۶ برنده جایزه نوبل شد.

اسکوئیول نیز به خاطر تلاش‌هایش برای پیشبرد فعالیت‌های مربوط به حقوق بشر در آرژانتین برنده جایزه صلح نوبل سال ۱۹۸۰ شناخته شد. پیش از این بنیاد اعطای جوایز نوبل اعلام کرد، جایزه صلح امسال به اتحادیه اروپا تعلق می‌یابد. علت انتخاب اتحادیه اروپا به عنوان برنده جایزه صلح نوبل از سوی این بنیاد «تلاش اتحادیه اروپا برای تحقق صلح و سازش‌گری و دموکراسی و حقوق بشر در اروپا طی شش دهه گذشته پس از جنگ جهانی دوم» اعلام شد. در نامه‌ای که از سوی سه برنده جایزه صلح نوبل منتشر شده، آمده است: بنیاد اعطای جوایز نوبل به گونه‌ای عمل کرده که ارزش‌های مربوط به اعطای جایزه تغییر یافته و این تغییر به گونه‌ای است که با قانون مطابقت ندارد.