او بر این مساله شرط می‌‌‌‌بندد که گفت‌‌‌‌وگوی سطح بالا به خودی خود می‌تواند به عنوان یک وزنه تعادل در رابطه‌‌‌‌ای عمل کند که سال‌ها در وضعیت یک سقوط آزاد خطرناک بوده است. بایدن در مصاحبه‌ای با سی ان ان که روز یکشنبه پخش شد، در حالی که جنت یلن، وزیر خزانه‌داری، در حال پایان سفر خود به پکن بود، گفت: «من فکر می‌کنم راهی برای حل و فصل و برای ایجاد یک رابطه کاری با چین که به نفع آنها و ما باشد وجود دارد.» یلن ساعت‌‌‌‌ها با نخست‌‌‌‌وزیر چین، لی چیانگ، و معاون نخست‌‌‌‌وزیر و معاون اقتصادی شی که برای مقامات آمریکایی نسبتا ناشناخته بود، ملاقات کرد؛ نشانه‌‌‌‌ای از اینکه این بده بستان‌ها ممکن است به ایجاد کانال‌‌‌‌های مهم چهره به چهره کمک کند.

از ماه مه، مدیر سیا و وزیر امور خارجه نیز به پکن سفر کردند و فرستاده ویژه آب و هوایی و وزیر بازرگانی هم قرار است به زودی به چین بروند. بایدن و دستیارانش می‌گویند ایجاد این روابط شخصی می‌تواند برای خنثی کردن بحران بین دو ابرقدرت اصلی جهان ضروری باشد. اما دیدارهای اخیر همچنین مشکلات ساختاری وخیم در روابط را تسکین داده است؛ مشکلاتی که برخی تحلیلگران می‌گویند در صورت سوءمدیریت می‌تواند منجر به درگیری مسلحانه شود. این دیپلماسی البته هیچ کاری برای رسیدگی به تنها مشکل بین دو کشور - وضعیت تایوان - و جاه طلبی‌های نظامی چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه که با سلطه نظامی ایالات‌متحده در آنجا ناسازگار است، انجام نداده است.

هنگامی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه در ماه ژوئن با شی دیدار کرد، رهبر چین حتی از تصدیق اینکه باید چارچوبی برای رقابت وجود داشته باشد، خودداری کرد.  این به آن معناست که چین طیف گسترده‌ای از سیاست‌های واشنگتن از جمله کنترل صادرات بر فناوری پیشرفته نیمه هادی‌ها و توافقات نظامی جدید با سایر کشورهای آسیایی را همچنان به عنوان اقدامات خصمانه تلقی خواهد کرد.

مقامات آمریکایی و چینی اذعان دارند که این روابط به طور فزاینده‌ای با تنش‌های نظامی مشخص می‌شود و صحبت از جنگ احتمالی در دو پایتخت به مساله‌ای عادی تبدیل می‌شود. برای اولین بار، شی در سال‌جاری علنا گفت که ایالات‌متحده در تلاش است تا «مهار همه‌جانبه» چین را اعمال کند و هنوز هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که دیپلماسی تابستانی سال‌جاری بتواند این تصور شی را زدوده باشد. بایدن در مصاحبه خود گفت که در حالی که ایالات متحده در حال تقویت اتحادهای نظامی خود در منطقه است شی با او تماس گرفت و پرسید: «چرا این کار را می‌کنید؟» بایدن گفت: «ما این کار را برای محاصره کردن شما انجام نمی‌‌‌‌دهیم.

ما این کار را برای حفظ ثبات در اقیانوس هند و دریای چین جنوبی انجام می‌‌‌‌دهیم» و هنجارهای استفاده از آب‌‌‌‌ها و حریم هوایی بین‌المللی را تقویت می‌‌‌‌کنیم.  مقامات ایالات‌متحده می‌گویند که این دو ارتش تماس‌های دریایی و هوایی پرمخاطره‌ای دارند و هر حادثه‌ای می‌تواند بحران را تشدید کند. اما دیپلماسی نظامی همچنان یک «شکاف باز» در روابط است. زمانی که بلینکن از شی و دستیارانش خواست که کانال‌‌‌‌های نظامی (ارتش با ارتش) را بازگشایی کنند، آنها مخالفت کردند. این کانال پس از سفر نانسی پلوسی به تایوان در اوت گذشته، از سوی چین تعطیل شد. در اوایل ژوئن، وزیر دفاع «لوید آستین»، همتای چینی خود، ژنرال لی شانگفو، را در یک کنفرانس امنیتی سالانه در سنگاپور ملاقات کرد. دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ این مقام چینی را به دلیل خرید تجهیزات نظامی از روسیه تحریم کرد. هم دولت بایدن و هم مقامات چینی آماده استقبال از تحولات و سیاست داخلی ایالات متحده در سال آینده می‌شوند که ممکن است بر تنش‌ها بیفزاید.

انتظار می‌رود نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ تلاش کنند در لفاظی‌های جنگ‌طلبانه در مورد چین از یکدیگر پیشی بگیرند. مقامات آمریکایی می‌گویند که این سفرها در تابستان امسال به این دو دولت فرصت داده تا قبل از داغ شدن مبارزات سیاسی، گفت‌وگوهای صریحی درباره روابط داشته باشند. «یون سان»، محقق سیاست خارجی چین در مرکز استیمسون در واشنگتن، می‌گوید: «برای چینی‌‌‌‌ها، امسال آخرین فرصت پیش از این است که سال آینده با انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده اوضاع بسیار بدتر شود.»