«هو» طرح خود را با یک فراخوان تجمعی آغاز کرد. «جان لیو» و «پل موزور» در گزارش ۱۷مه در نیویورک‌تایمز نوشتند که «هو» پس از اعلام نامزدی خود گفت: «ما باید برای پیروزی متحد شویم، به‌ویژه در این مرحله که کشور ما با شرایط شدید و خطرناک بین المللی مواجه است.» نامزدی او زمینه را برای رقابت تنگاتنگی در ژانویه آینده فراهم می‌کند که می‌تواند مسیر جدیدی را برای تایوان در بن‌بست قدرت‌های بزرگ بین چین و ایالات متحده ترسیم کند و تنش‌ها را در اطراف تنگه تایوان، یکی از خطرناک‌ترین نقاط جهان، تغییر دهد. طی رهبری هفت‌ساله رئیس‌جمهور «تسای اینگ ون» از حزب حاکم «دموکراتیک مترقی»، تایوان تحت فشار نظامی و دیپلماتیک شدید چین قرار گرفته و به همین ترتیب روابط خود را با ایالات متحده تقویت کرده است.

«هوانگ کوئی- بو»، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه ملی چنگچی و معاون سابق دبیرکل حزب ملی‌گرا گفت: در کومینتانگ، «هو» به‌عنوان یک مدیر توانا با جذابیت گسترده در نظر گرفته می‌شود که «کمترین اختلاف درون حزبی را ایجاد می‌کند، با انتظارات عمومی جامعه همسو است و بیشترین احتمال را برای برنده شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد.» نامزدی «هو» وی را در مقابل «لای چینگ-ته»، نامزد حزب حاکم و معاون فعلی رئیس‌جمهور قرار می‌دهد. پیروزی «لای» احتمالا به معنای تداوم سیاست‌های چین برای منجمد کردن [به حاشیه راندن] تایوان از هرگونه تعامل سطح بالا و همچنین نزدیکی مداوم تایوان با ایالات متحده است. پیروزی «هو» و کومینتانگ می‌تواند کانال‌های ارتباطی با چین را بازگشایی کند و تنش‌های نظامی را کاهش دهد و به‌طور بالقوه فشار بر تایوان برای تقویت روابط با واشنگتن را کاهش دهد. «هو» با رقابت سختی با «تری گو»، بنیان‌گذار آی‌فون و تولیدکننده لوازم الکترونیکی فاکسکان روبه‌رو شد که با وجود برگزاری تظاهرات در سراسر جزیره برای طرح نامزدی خود شکست خورد.

تحلیلگران گفتند که عدم تجربه «گو» در سیاست و منافع تجاری او در چین، او را به نامزدی غیرقابل دوام برای کومینتانگ تبدیل کرده است. کومینتانگ در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا تمایلات چین دوستانه خود را با احساسات تند جمعیت تایوان نسبت به پکن متعادل کند. این اقدام شعبده‌بازانه با سرکوب هنگ‌کنگی‌ها از سوی پکن در سال۲۰۱۹ و مانورهای نظامی پکن در اطراف تایوان پیچیده شده است. حزب حاکم (D.P.P) خود را به‌عنوان مدافع حاکمیت و دموکراسی تایوان معرفی کرده و به حمله روسیه به اوکراین به‌عنوان نمونه‌ای از تهدید فوری توسعه‌طلبی اقتدارگرایانه اشاره کرده است.

اما کومینتانگ در سال گذشته امتیازات بزرگی کسب کرد و تقریبا در دو سوم انتخابات شهرداری‌های محلی پیروز شد، رقابت‌هایی که ژئوپلیتیک در آنها اهمیت کمتری نسبت به مسائل اساسی دارد. «هو» به راحتی در انتخاب مجدد خود به‌عنوان شهردار پیروز شد و از آن زمان تاکنون در چندین نظرسنجی در حزب برای نامزدی صدرنشین شده است. برخلاف بسیاری از سیاستمداران در تایوان، «هو» کار خود را به‌عنوان افسر پلیس در دهه ۱۹۸۰ آغاز کرد. او درجات بالاتر را طی کرد و یکی از بازرسان کلیدی در زمینه تلاش برای ترور رئیس‌جمهور «چن شوی بیان» در سال۲۰۰۴ بود. در سال۲۰۰۶، دولت

«چن شوی»، «هو» را به سمت رئیس نیروی پلیس جزیره، جوان‌ترین افسری که تا به حال در این نقش خدمت کرده است، ارتقا داد. این در حالی است که «لیز تراس»، نخست‌وزیر سابق انگلیس ماهیت تایوان را «نکوهش پابرجای استبداد» دانست و از ریشی سوناک، نخست‌وزیر کنونی خواست تا در مسائلی مانند مناقشه تایوان، رویکردی سفت‌وسخت در مقابل چین اتخاذ کند. تراس که دوشنبه برای سفری پنج‌روزه به تایوان رفت، سوناک و دیگر دولت‌های غربی را به «تلاش برای امید داشتن» به این ایده متهم کرد که «می‌شود در مسائلی مانند تغییرات اقلیمی با چین همکاری داشت، انگار که این کار هیچ ایرادی ندارد!» او تصریح کرد: «بدون آزادی و دموکراسی، هیچ چیزی وجود ندارد.می‌دانیم که در دولت‌های استبدادی که حقیقت را بیان نمی‌کنند چه بر سر محیط زیست یا سلامت جهان می‌آید. هیچ‌کدام از حرف‌های آنها (چین) را نمی‌شود باور کرد.» پکن نیز این سفر را «یک نمایش سیاسی خطرناک» دانست که تنها دستاوردش برای انگلیس، ضرر است.