ماجرا چیست؟

 امارات و عربستان سعودی در توافقی که یکشنبه اعلام شد، هرکدام ۳میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری و پروژه‌های تجاری در عراق اختصاص دادند. «عبدالرزاق الزهیری» رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی عراق (FICC)، بر اهمیت این توافق برای بازگرداندن اقتصاد عراق به ریل خود تاکید کرد. وی درباره ایجاد سیستم یکپارچه برای واردات و صادرات کالا گفت: «عراق باید همگام با سرعت دنیا حرکت کند و روند تجارت خود را در سطح جهانی با در نظر گرفتن استانداردهای بانک جهانی برقرار کند.» زهیری با برداشتن یک گام به ساختن عراق با اقتصادی توسعه یافته افزود: «گام اول با ثبت اطلاعات برای بازرگانان و ثبت شرکت‌ها آغاز شد. این حمایت بزرگی است که از سوی شورای وزیران و سازمان ملل دریافت کردیم و به مرحله خوبی رسیدیم.» وی خاطرنشان کرد که موقعیت جغرافیایی مرکزی عراق به خوبی این کشور را برای رقابت در تجارت جهانی قرار می دهد و اروپا را به آسیا متصل می‌کند.

اهمیت آن چیست؟

عراق به‌عنوان یک کشور نفت‌خیز همچنان با اقتصادی نزار، زیرساخت‌ها و خدمات عمومی ویران، علاوه بر بی‌ثباتی سیاسی پس از دهه‌ها جنگ به رهبری ایالات متحده، دست به گریبان است. در اواسط ژوئن «سازمان توسعه صادرات عربستان»، یک ماموریت تجاری در عراق برای خود تعریف کرد که موضوع آن این بود: «ساخت عربستان» (Made in Saudi). به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، هدف این بود که زمینه‌های همکاری را که در آن محصولات عربستان می‌توانند وارد بازارهای عراق شوند (و نیز نشان دادن تعهد سعودی‌ها به افزایش صادرات غیرنفتی خود) شناسایی کنند.

در این ماموریت تجاری ۳۷شرکت سعودی و ۱۰۰شرکت عراقی از بخش‌های مختلف از جمله ساخت‌وساز، محصولات غذایی و بسته‌بندی شرکت داشتند.در فوریه امسال، فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، در جریان سفر همتای خود به بغداد، خواستار همکاری بیشتر اقتصادی با عربستان سعودی عمدتا در زمینه سرمایه‌گذاری و برق شد. شاهزاده فیصل بن‌فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در آن زمان گفت که توسعه اقتصادی مثبت در عراق فرصت‌هایی را بین بخش های خصوصی اقتصاد دو کشور ایجاد کرده است. در همان ماه، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق از پایتخت امارات متحده بازدید کرد تا درباره همکاری‌های دوجانبه برای تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری اقتصادی گفت‌وگو کند. در آن زمان، ابوظبی ۵۰۰هزار دلار بودجه برای زیرساخت‌های آب در سنجار غربی اختصاص داد.

عراق به دنبال جذب هرچه بیشتر شرکت‌های اماراتی برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در این کشور است؛ به‌گونه‌ای‌که در فعال‌سازی چرخه اقتصاد این کشور سهیم باشند. «رعد هاشم»، تحلیلگر امور سیاسی و امنیتی در این‌باره می‌گوید: «السودانی در ارتباط با امور خارجی و نحوه تعامل با کشورهای همسایه و عربی و همچنین کشورهای خلیج‌فارس، راه سلف خود مصطفی الکاظمی را دنبال می‌کند.» هاشم افزود: «سیاست خارجی دولت السودانی بر توصیه‌های غربی- آمریکایی مبتنی است؛ به‌طوری‌که آن را به سمت توازن در روابط عراق با کشورهای همسایه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هدایت می‌کند.»