گروه بین‌الملل- اقتصاد اسپانیا در سه ماه منتهی به سپتامبر برای پنجمین فصل کوچک شد. این مساله ماریانوراخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، را برای درخواست کمک از اتحادیه اروپا بیش از پیش تحت فشار قرار می‌‌دهد.

به گزارش بلومبرگ، بانک اسپانیا در برآورد ماهانه خود که دیروز، سه‌شنبه، منتشر شد، اعلام کرد تولید ناخالص داخلی نسبت به دوره سه ماهه قبل ۴/۰ درصد کاهش یافته است. این درشرایطی است که ۱۰ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ کاهش ۷/۰ درصدی را انتظار داشتند. از سوی دیگر هزینه بالای استقراض راخوی را برای کاهش کسری بودجه با مشکل مواجه کرده است. در حال حاضر کسری بودجه اسپانیا بیش از سه برابر سقف تعیین شده توسط اتحادیه اروپا است. این در شرایطی است که به دلیل رکود عمیق اقتصادی نرخ بیکاری به ۲۵ درصد رسیده و درنتیجه تقاضای مصرف‌کننده و درآمدهای مالیاتی افت کرده است.

بانک اسپانیا همچنین گزارش داد اقتصاد این کشور در فصل سوم نسبت به سال گذشته احتمالا ۷/۱ درصد کوچک خواهد شد. براساس این گزارش، به دلیل ادامه از دست رفتن مشاغل، خانوارها از پس‌اندازهایشان خرج می‌کنند و کاهش درآمدها از توانایی آنان در پرداخت بدهی‌هایشان می‌کاهد.

تحلیل‌گران براین باورند که تقاضای داخلی ضعیف و دسترسی دشوار به اعتبارات سرمایه‌گذاران را دلسرد می‌کند و این مساله تهدیدی برای احیای اقتصادی در بلندمدت به شمار می‌رود. چشم‌انداز اقتصادی اسپانیا ناخوشایند است؛ زیرا کاهش دستمزدها، افزایش بیکاری و سیاست‌های سختگیرانه برای تثبیت بودجه بر رشد اقتصادی در سال آینده تاثیر منفی خواهد گذاشت.