منتقدان می‌گویند سیاست‌های سخت‌تر اروپایی‌ها خطرات را افزایش می‌دهد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در انتهای یک ساحل شنی طولانی، یک انبار فرسوده در بندر کالاماتا یونان، پناهگاه بازماندگان یکی از بدترین کشتی‌های غرق‌شده در اروپا در یک دهه اخیر شده است. در داخل این انبار فرسوده، مردان همه‌چیز ازدست‌داده از سوریه، مصر و پاکستان، همه با نشان‌های شماره‌دار در گردنشان، در راهروهایی که با تشک از آنها پذیرایی شده است، دراز کشیده‌اند. در خارج از آن، بستگانی که از سراسر اروپا به آنجا آمده بودند، مقامات را برای دریافت اطلاعات تحت فشار قرار داده‌اند. آنها سپس شکافی را در کنار ساختمان بین یک کرکره آلومینیومی و یک دیوار بتنی پیدا کردند، از میان آنها نگاه رد و بدل کردند و از عزیزانی که می‌توانستند ببینند دلجویی کردند. برخی به‌دنبال گمشده‌های خود آمده بودند که فعلا نشانی از آنها نیست. اودای الطالب، یک سوری ۳۵ساله که با عجله از خانه خود در منچستر انگلستان به یونان آمده بود، گفت: «من دو برادر دارم. یکی از آنها، محمد، آن طرف دیوار نشسته بود. دیگری را نمی‌دانم. باید بدانیم چه کسی مرده و چه کسی نمرده!»

مقامات یونانی ۷۸جسد را از دریا بیرون آورده‌اند و به دنبال یافتن جسدهای بیشتری هستند. اما برخی از ۱۰۴بازمانده از قایق ماهیگیری آدریانا، یک قایق ماهیگیری ۸۰ تا ۱۰۰فوتی که هفته گذشته از شرق لیبی به امید رسیدن به ایتالیا حرکت کرد، می‌گویند که صدها نفر دیگر از جمله زنان و کودکان در زیر عرشه بودند. این کشتی در اولین ساعات تاریک روز چهارشنبه در یکی از عمیق‌ترین بخش‌های مدیترانه غرق شد. این کشتی که بیش از حد جمعیت در خود جای داده بود، برای مدت طولانی رها شده بود و در نهایت خیلی سریع غرق شد. حالا پس از این تراژدی سوالات ناراحت‌کننده‌ای را در سراسر یونان و اروپا ایجاد کرده است. بازماندگان می‌گویند که یک کشتی گارد ساحلی یونان باعث واژگونی قایق ماهیگیری شد که قصد داشت کشتی را با طناب بکشد. مقامات یونانی در عوض می‌گویند که آنها چندین‌بار پیشنهاد کمک کردند؛ اما با آن مخالفت شد.

هنگامی که آنها دوباره پیشنهاد کمک دادند، این‌بار در پاسخ به گزارش خرابی موتور -در آب‌های بین‌المللی اما در منطقه جست‌وجو و نجات یونان- مردان روی عرشه آدریانا از کمک امتناع کردند. اندکی بعد، کشتی مجبور شد درخواست کمک کند. مسافران وحشت زده و همگی فاقد جلیقه نجات بودند .باید وزن کشتی کمتر می‌شد. مقامات یونانی می‌گویند که قایق در مقابل چشمان افسران گارد ساحلی غرق شد، افسران برای نجات هرکس که می‌توانستند تلاش کردند. درحالی‌که وقایع منجر به غرق شدن کشتی مبهم است، اما برخی از ابعاد این فاجعه روشن شده است. تقریبا یک دهه پس از اوج گیری مهاجرت، همزمان با قیام‌های پوپولیستی که سیاست مهاجرت‌پذیری را در چندین کشور تغییر داد، بحران مهاجرت اروپا هنوز از بین نرفته است. ممکن است سال‌های همه‌گیری برای مدتی آن را خاموش کرده باشد، اما تعداد غیرقابل تصوری از مردم هنوز مایلند همه چیز را به خطر بیندازند و به امید رسیدن به اروپا و زندگی بهتر، سوار قایق‌های زهوار در رفته شوند.

به همین منظور آژانس‌های سازمان ملل متحد خواستار اتخاذ «اقدام فوری و قاطع» توسط اتحادیه اروپا برای جلوگیری از مرگ‌ومیر بیشتر در دریای مدیترانه در پی غرق شدن صدها نفر در این هفته در سواحل یونان شده‌اند. به گزارش الجزیره، در آنچه می‌تواند یکی از بدترین تراژدی‌های نوع خود در دریای مدیترانه باشد، صدها نفر مفقود هستند و بیم آن می‌رود که جان خود را از دست داده باشند. به گفته سازمان‌های بین‌المللی، عملیات جست‌وجو و نجات توسط گارد ساحلی یونان تنها پس از واژگونی قایق در صبح چهارشنبه آغاز شد. سازمان مهاجرت بین‌المللی و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفتند: «وظیفه نجات افراد پناهجو در دریا بدون تاخیر، یک قانون اساسی حقوق بین‌المللی دریایی است.»