گروه بین‌الملل- ماریانو راخوی نخست وزیر محافظه کار اسپانیا تعطیلات آخر هفته پراسترسی را پیش رو دارد. علاوه بر مساله بحران مالی، دغدغه دیگر او برگزاری انتخابات محلی در منطقه «گالیسیا» و «سانتیاگو د کمپوستلا» شهر زادگاهش است. به گزارش یورو نیوز، گالیسیا درغربی‌ترین نقطه اسپانیا در شمال پرتغال واقع شده است و یکی از مناطق هفده‌گانه خودمختار اسپانیا محسوب می‌شود که پارلمان آن طی سال‌های اخیر در دست راستگرایان بوده است ولی با تشدید بحران مالی و اعمال ریاضت‌های اقتصادی بیم آن می‌رود اکثریت مطلق را از دست بدهد.

هرچند طبق آخرین نظرسنجی‌ها حزب دست راستی مردم پیروز میدان است ولی حدود چهل درصد رای دهندگان انتخاب خود را به لحظه آخر موکول کرده‌اند، مساله‌ای که قطعیت این پیروزی را زیر سوال برده است.

منطقه باسک هم امروز یکشنبه شاهد برگزاری انتخابات خواهد بود. مردم بیلبائو بطورسنتی داعیه استقلال کامل از مادرید دارند و این در شرایطی است که یک سال بیشتر از اعلامیه تاریخی «اتا» برای سلاح به زمین گذاشتن و پایان دادن به خشونت‌ها نگذشته است.

ماریان اورکیولا یک پزشک ساکن این شهر می‌گوید: «به نظر من دیر یا زود قبول کردن استقلال تصمیم منطقی‌ای خواهد بود. البته این لزوما به تبع وضعیت کاتالونیا یا اسکاتلند نیست. فکر می کنم خیلی پیشتر‌ها این پرسش از ما پرسیده شد و باسک ثابت کرد هویت یک کشور را دارد.»

کارشناسان معتقدند انتخاب شهروندان در امروز یکشنبه به نوعی همه پرسی آری یا نه به سیاست‌های ریاضتی دولت مرکزی مادرید است و این در شرایطی است که به‌زعم آنان احتمالا ماریانو راخوی تقاضای کمک رسمی از وام‌دهندگان بین‌المللی را به مشخص شدن نتایج این انتخابات موکول کرده است.